Thursday, October 15, 2009

JawaPan PaDa PersOaLan!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:30 PM
Ini jawapan kepada soalan "Kenapa Budak-Budak Panggil Kamu Kakak" yang aku tulis sebelum ini. Jawapan utamanya ada pada perenggan pertama tulisan itu. Ya! Aku dan mereka tidak sebaya. Itu sebab utama. Sebab keduanya aku jelaskan di sini.


Semasa aku di sekolah menengah aku berada dalam kelas peralihan. Ini bukan bermakna aku bersekolah rendah di SJK C atau SJK T, tetapi aku bersekolah menengah di sekolah yang mana Bahasa Arab adalah bahasa utama. Tapi tolong jangan minta aku berbahasa Arab!! Ha ha ha ...


Oleh kerana keputusan SSRA aku cemerlang aku dengan penuh keyakinan menyambung pelajaran di SMKA Merlimau. Masa zaman-zaman aku dulu orang panggil sekolah Lapis! Macam bunyi kuih lapis kan? Ekekekekeke..


Atas beberapa faktor yang tidak dapat di elakkan naik sahaja tingkatan 4 aku bertukar sekolah ke SMK Iskandar Shah sehinggalah aku Tingkatan enam rendah separuh jalan. he he he...


Cerita zaman sekolah menengah aku umpana telenovela. InsyaAllah kalau aku berjaya sunting menjadi cerpen akan aku kongsikan bersama.


Kesimpulan yang aku dapat ambil " Tidak semua pelajar aliran agama itu akhlaknya lebih baik dari pelajar aliran biasa dan tidak semua guru yang bersongkok dan guru yang berjubah dan bertudung labuh itu ikhlas mengajar berbanding guru yang berskirt!

Sebahagian! Bukan semua!


Nota kakitanganku : Belajar tentang hidup dari alam persekolahan!






55 kUs-kUs:

Watierman on October 15, 2009 at 2:48 PM said...

Ahlan wa sahlan ya Tedi...itu aje yang akak tahu....well can't wait to read novel...tau cerpen kamu...still waiting!

Ayu on October 15, 2009 at 3:09 PM said...

aku sokong tang "..tak semua guru yg berjubah,bersongok,bertudung labuh tu ok, and sempurna... amlahan ada yg lagi overdose dari guru2 berpakaian biasa yg x menunjukkan ke'warak'an nya..

Unknown on October 15, 2009 at 3:29 PM said...

saya setuju! sebab uni saya pon macam tu jugak..wakakaka..

saya klik iklan MCD anda ;)

@reLong on October 15, 2009 at 3:33 PM said...

Yup..ada kwn kt pn ckp..dia myesal msuk sek agama..nnti dia ada anak..dia xmO paksa ank dia msuk sek agama..

hmm..actually adik laki kT pn pnah msUk sek agama..parent pnye kehendak..
asik2 tkar sek sb wat praGai..
tp alhamdulillah..tiGkatan 4 dia mSuk sek menengah biase..
dia da xwat praGai lg..

ape2..tpulaG pd org..

yg pntiG jgn dipaksa..haha!
mLenconG sudahhhhh.. =)

leadleedeea on October 15, 2009 at 3:41 PM said...

yup...setuju kat ayat2 yg baris last tu..tak semua guru yg bertudung labuh tuh ikhlas mengajar..coz lead pon skola agama..(oooppppsss~!!!) haha~! dan saya pernah mengalaminya..huhu~! pedih~!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on October 15, 2009 at 3:49 PM said...

betul! betul! aku setuju pendapatmu itu..

janagn menilai orang dari luaran..
tapi macamna nak menilai dari dalaman?? buka baju ka???


muahahhahaa

LuVidA^^ on October 15, 2009 at 4:07 PM said...

tedi ni umo bape ek...
pangkat kakak kite ke...adik kite?

=)

Softtouch [Hanim] on October 15, 2009 at 4:09 PM said...

sekolah agama yer dulu..sy igt sekolah cina...tulah tedi betul lah tedi ckp tu..yg penting, dun judge the book by it's cover lah kan...:)

niesz on October 15, 2009 at 4:11 PM said...

betul2..
kadang2 niesz tgk lecturer cina niesz lg bersemangat mengajar berbanding lecturer lain..
mmg x semue..
but seteng2 la..
hihi...

myQza on October 15, 2009 at 4:12 PM said...

syukranlah kakwatie : ekekekekek...

myQza on October 15, 2009 at 4:12 PM said...

hye cik syazni.. senyum jek..

myQza on October 15, 2009 at 4:18 PM said...

fuh ayussss.. macam marah je bunyinya, ha ha ha ha

myQza on October 15, 2009 at 4:19 PM said...

ekekeke cik epal... maceh

myQza on October 15, 2009 at 4:19 PM said...

are_long : betul.. jangan paksa. biar dia buat pilihan sendiri.. yg nak belajar dia. nanti dia x happy

myQza on October 15, 2009 at 4:20 PM said...

lead : aku banyak kenangan pahit je kat situ

myQza on October 15, 2009 at 4:20 PM said...

tinie : ekekekekekeke. dasyat...

myQza on October 15, 2009 at 4:21 PM said...

luvida : pangkat kakaaaaaaaaaaaaaaaaaak!! huH!! jauh jarak tu.. ha ha ha ha

myQza on October 15, 2009 at 4:21 PM said...

betul tu hanim. org tgk sekolah agama.. mesti dak baik jek.. dia tak tau lagi

myQza on October 15, 2009 at 4:22 PM said...

niesz : yup! sebahagian.. tapi semuanya kita tetap kena hormat

myQza on October 15, 2009 at 4:41 PM said...

Neutral Daily..

kamulah salah satu contoh blogger yg tidak membaca... belasah je menarik semua...

Alimaz-Kembara Terasing on October 15, 2009 at 4:50 PM said...

betoi tu tedi....tak semua guru yg berjubah dan bersongkok tu ikhlas mengajar....

on October 15, 2009 at 4:52 PM said...

hakak tediiiiiiiiiiiiiii

hehehhe......

mamai on October 15, 2009 at 4:52 PM said...

weh kau sekolah lapis yang kat mana kat merlimau pantai atau kat serkam..aku juga sekolah lapis la tapi agak lama dah tahun 1985-1989

DaliaLiyana on October 15, 2009 at 5:18 PM said...

ilal liqo' maas salamah...
hehehe..tul tak tedi??

CITY® on October 15, 2009 at 5:28 PM said...

salam tedi laling,

bestnya kan zaman2 sekolah n study
yup betul betul betul
tapi lebih baik yg terbaik dari yg baik2

heeeeeeee
naper tak nampak ke usb kat n3 tadi?
sah sah
hakhakahk

PuanPepel on October 15, 2009 at 5:54 PM said...

btol.btol.btol.....ape yg btol? ntah.sume org jwb komen btol.haha

Samaira on October 15, 2009 at 5:57 PM said...

setuju jgn menilai seseorg dr penampilan shj hehehe
kena kenal dlm2 dulu baru bley nilai ehe

Cetusan on October 15, 2009 at 6:11 PM said...

betul betul KAk akak..

Jard The Great on October 15, 2009 at 6:12 PM said...

tedi... adik2 aku sendiri tak panggil aku akak.. knp ek? huhu

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on October 15, 2009 at 6:23 PM said...

kak Tedi...

=)

Amal on October 15, 2009 at 6:53 PM said...

betul!
kadang2 yang sexy2 lagi baik dari yg berttudung labuh~

cheryna zamrinor on October 15, 2009 at 6:59 PM said...

tedi..sayang ko! memang betul pon..bukan sume dak sekolah agama tuh innocent belaka...ada gak yang nakal (tunggu posting i pasal tu ye!)

* aku fail arab dulu...

singamaraja on October 15, 2009 at 6:59 PM said...

Salam ziarah dari Singamaraja

myQza on October 15, 2009 at 7:28 PM said...

alimaz : aku menulis melalui penglaman sendiri

myQza on October 15, 2009 at 7:29 PM said...

aduhai adik yanie

myQza on October 15, 2009 at 7:30 PM said...

mamai : ko senior aku lah kalau cenggitu.. aku asrama dulu kat merlimau pantai.. pastu sekolah memula tumpang kat sekolah agama pulai then serkam dah siap baru pindah sana. kiranya aku lah org yg merasmikan sekolah kat serkam tu. ekekekekekke

myQza on October 15, 2009 at 7:31 PM said...

betul tu dalia. eekekekekkeek

myQza on October 15, 2009 at 7:31 PM said...

biru : aku nampak perkataan usb jek. ekekekekek

myQza on October 15, 2009 at 7:31 PM said...

miera : ekekekekke.. nak jd burung kakak tua ni

myQza on October 15, 2009 at 7:32 PM said...

yup samaira. manusia selalu gopoh

myQza on October 15, 2009 at 7:32 PM said...

yolah adik zeqzeq

myQza on October 15, 2009 at 7:33 PM said...

jard : mungkin dia panggil ko along

myQza on October 15, 2009 at 7:33 PM said...

adik zara :P

myQza on October 15, 2009 at 7:33 PM said...

kekekekek miss siv.. ko seksi ke

myQza on October 15, 2009 at 7:34 PM said...

ha ha ha cheryna pires .. ekekekekeke...

umi_e on October 15, 2009 at 7:41 PM said...

kak e boleh panggil dia 'kakak' juga ke :P hehehehehehe

miszgarfien on October 15, 2009 at 7:52 PM said...

ein sokong kata2 tedi..x suma yg bersekolah agama itu, bai org nye..n x semua guru di sekolah agama itu, ikhlas ajaran nye...kerana, ku juga dak skolah agama...lebih phm akn keadaan ini...


*yehaaa..dl sy la dak nakal kat skolah

myQza on October 15, 2009 at 10:28 PM said...

ekekkekeke kak e.. boleh jek.. manja gitu

myQza on October 15, 2009 at 10:29 PM said...

ein : sekolah agaman juga? yup! tentu faham situasinya..

Anem Arnamee on October 16, 2009 at 12:13 AM said...

Salam kak Tedi.
Dak utih sihat hrini?:)

erm, dulu Anem, bangkitkan isu tudung labuh vs tak, sebab ade bangkangan kuat dari kawan. Alhamdulillah, tak dapat tidak dia nampak juga dari sisi lain- walau sedikit.

Ikhlasnya tanggungjawab orang bersekolah agama ni sedikit berat, itu hakikat, walau kita tak baik sangat, tapi kita tetap sekolah agama, dan mereka tidak.

Tapi, sememangnya , lagi kuat agama seseorang, lagi kuat dugaannya dari segi keimanan, dan persekitaran.

Setuju, tak semua yang dilihat baik itu baik, namun apa yang baik di dalam akan terserlah di luar.

p/s: maaf ya, akak. jika kebelakangan ni Anem mesti 'argue' semula pe akak katakan, 'hanya pendapat';p

white rose on October 16, 2009 at 12:19 AM said...

haha...alahai, manje nye dorg panggil kakak ek...btul 2 kak...bkn semua ustzah 2 ROCK kecuali sy...hahahaha

Unknown on October 16, 2009 at 5:56 AM said...

tedi:oh my senior!!!!!
KO nih...SMKA MERLIMAU tu sekolah aku laaaaaaaaaa....


ekkekekkeke...

aku kenal ke ko ni ha???

myQza on October 16, 2009 at 8:37 AM said...

arname : dak utih dah sihat. ALhamdulillah...

masing2 punya pendapat. kita perlumendengar dan menghormati. Teriam kasih kerana memberi komen yang boleh jadi sebab untuk kita berfikir

myQza on October 16, 2009 at 8:37 AM said...

ekekekek dylla : kamu sorang je lah ek?

myQza on October 16, 2009 at 8:38 AM said...

anna : ekekekekke.. ye ke?? aduhai.. kocik je donia ni!!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting