Wednesday, December 02, 2009

Aku BukaN LesB|an. S|La Baca Seh|ngga SeLesa|...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:45 AM
Rasa tidak tentu arah sahaja semalam. Kelam kelibut atau kelam kabut.Aku lebih suka sebut kelam kabut. Mari aku ceritakan situasi kelam kabut hari ini.

Aku ke Stesyen PETRONAS Bemban untuk membeli kupon meletak kereta tengah hari semalam. Aku terjumpa seseorang yang aku ingin elakkan diri dari berjumpa. Sebabnya? Aku amat terasa hati dengan sikap dan perlakuannya. Aku nampak kereta dia, tapi menyimpang ke tempat lain. Aku lega.

Di Takdirkan Allah, kami bertemu di Stesyen PETRONAS. Aku di kaunter dan dia juga di kaunter. Dia datang menegur. Aku tersenyum terpaksa. Ya! Nampak ketara. Kali akhir aku jumpa dia semasa Majlis Persandingannya bulan November 2008. Genap setahunkan? Anak pun sudah seorang!

'Kak, buat apa? Apa khabar? Raya hari itu Shah ada telefon tapi akak tidak angkat. Telefon rumah pun tidak berangkat'.

Aku tersenyum dan menjawab' Oh! Tak perasan agaknya'.

Berbual tidak sampai 2 minit aku minta izin untuk pergi. Ya! Tidak bertemu selama setahun aku hanya beri masa dia bercakap 2 minit sahaja.

Sudah keluar dari pintu masuk, dia jerit nama aku

'Kak! Kunci kereta!!' Oh! Kunci kereta aku tertinggal di atas kaunter!

Aduhai. Kelam kabutkan? Mengapa aku ingin lari dari dia? Setahun aku berjaya walau peratus tinggi untuk aku selalu jumpa dia sentiasa ada. Tapi hari ini Allah temukan kami. Berbeza sungguh dia. Badan sudah berisi.

Dulu kami selalu bersama. Tidur sebilik, sekatil dan kadangkala sebantal. Menghabiskan hujung minggu dengan menonton wayang atau 'mencuci mata'. Sama-sama beriadah dan banyak masa di habiskan bersama.

Dia adalah sahabat waktu itu. Masih terngiang-ngiang lagi di telinga dia berkata ' Kak, kalau akak kahwin dulu jangan lupa Shah tau! Shah pun tak tahu, Shah ni kahwin ke tidak.' Aku ingat kata-kata itu sampai mati!

Dia berubah bila bertemu seseorang. Dia berkasih dan bercinta. Dia sudah mula memberi alasan. Dia sudah pandai berdolak dalik. Dia sudah tiada masa untuk aku. Tiap kali bertemu pasti ada orang ketiga. Aku rasa tidak selesa. Jika mahu kemana-mana orang ketiga pasti ada. Sudah tiada ruang untuk berdua. Walaupun pada awalnya berjanji untuk keluar berdua, di akhirnya pasti dia bawa orang ketiga.

Kemuncaknya bila dia berkahwin. Aku terus lenyap. Setiap mesej aku tidak berbalas.Panggilan telefon juga tidak berjawab. Yup! Dia membuang aku jauh. Dia wanita yang sudah berkeluarga. Dia membuang seorang K.A.K.A.K jauh nun di lembah yang berlumpur. Dia membuang seorang S.A.H.A.B.A.T yang di tumpangi bahu untuk menangis entah ke mana. Ya Allah! Terguris betul hati aku!

Aku menanam tekad. Bukan balas dendam. Bukan iri hati atau apa. Aku cuma membawa diri. Membiarkan seorang A.D.I.K yang sedang asyik dengan kebahagian dan melupakan waktu keperitan dan keseorangan semalam.

Yup! Aku menghargai setiap manusia yang aku kenal. Samada yang aku jumpa atau tidak. Terlalu menghargai sehinggakan bila satu tahap insan itu 'membuang' aku. Aku akan rasa sakit yang amat dan aku akan mengubatinya dengan cara begini. Menjauhkan diri.

Berbahagialah Shah! Persahabatan kita adalah sejarah silam!!

Nota kakitanganku : Tajam menikam!






48 kUs-kUs:

Amal on December 2, 2009 at 8:15 AM said...

aku 1st!

Unknown on December 2, 2009 at 8:16 AM said...

tajam menikam...album ukays yang paling kusuka...hahahha


sabar ye kak...

Amal on December 2, 2009 at 8:16 AM said...

okeh cun.
haha.
aku tgh mengalami sekarang la tedi.
dulu, die sgt rapat dgn aku. memane pegi, aku la yg die cari.
tp skrg, dah ade balak, aku di lupa.
sekian terima kasih.

ASYIQ on December 2, 2009 at 8:21 AM said...

Perkara mcm ni biasa berlaku....inilah manusia. Mmg susah nk cari sahabat setia...

Tetiba je terkenang sejarah silam.

tEDI, akak ada promosikan nama ko kt entry terbaru....jgn mare ye dik. Buat baik tak pe, jgn sekali2 buat jahat!!

ONE ZABA on December 2, 2009 at 8:30 AM said...

tiap pagi aku hanya buang sampah je...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on December 2, 2009 at 8:51 AM said...

alahai~
org kata aku homosexual~
tapi org tak faham nilai persahabatan kan?

Watierman on December 2, 2009 at 9:09 AM said...

Berkawan biar seribu berkasih biar satu...!!!Kamu akan temui kekasih hati....yang akan mendengar keluh kesah kamu sepanjang hayat...Insyaallah!!!Jangan lupa teknologi canggih ini telah merapatkan jurang persahabatan dengan kawan2 yang sudi mendengar keluh kesah melalui coretan kamu Dik!!

Unknown on December 2, 2009 at 9:21 AM said...

cik tedi,aku pn cm2 jgk la...situasi kite same sgt2...dlu kite jd bahunya,skrg kite dh xde ruang pn pd diri die...kn3...aku pn menikam jgk bc entry ko ni...tibe2 aku pn terkenang kisah aku&shbt aku...ko pn dh bc entry aku dulu kn...hmmm...sodey...sodey...uhukss...

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ on December 2, 2009 at 9:21 AM said...

lumrah dalam hidup kan ?....kawan selalu buat kawan camtu ....mmm...

Cetusan on December 2, 2009 at 9:29 AM said...

kawan sweet home kawan..

psstt..lagu omputih

amal on December 2, 2009 at 9:31 AM said...

aduh.....

org pun ada kawan yg kitorang selalu tido sebilik, sekatil, sebantal. siap berlaling cayam lagi..uhh, hrp2 persahabatan kami kekal la..xmo jadi begini. pedih!

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) on December 2, 2009 at 9:50 AM said...

cik tedi
penah alami mcm tu
dan penah dihambur dgn mcm2 kata2..
nur pun buat mcm cik tedi
lebih baik menjauhkan diri..
sabar ted, ramai lagi kawan kamu di sini..

niesz on December 2, 2009 at 9:51 AM said...

wa..cam dalam novel la..but cik tedi jgn la sedey2 ek..xpe..mngkin bkn jodoh kan..insyaALLAH cik tedi akn dpt yg sribu kali lebey baik dr die..ALLAH kan da mnjnjikan yg terbaik tuk kite..niesz suke tgk cik tedi eppy2..cyunk kamu!

myLovepatzi on December 2, 2009 at 10:01 AM said...

erm,sedih btol..sbr erk si tedi..dah mmg adat berkawan cmtu..ramai yg pernah mgalami peristiwa cm tu si tedi..kwn bile dh sng,mmg mdh akan lupekan kwn..

Kamsiah yusoff on December 2, 2009 at 10:03 AM said...

biarkanlah dia...semoga satu hari..dia tersedar kembali..akan sebuah persahabatan yg telah dikhianatinya...

amie on December 2, 2009 at 10:07 AM said...

lame tak komen..
kekekek..
juz jadi pembace sambil tersenyum..
kehidupan kan..

Alimaz-Kembara Terasing on December 2, 2009 at 10:12 AM said...

salam tedi....kita ada persamaan....bila terasa atau berkecil hati...susah untuk memaafkan...walau pun hati memaafkan...parutnya masih kekal...saya jugak pernah ada sahabat baik...pernah tidur sebantal....tiba2 dia berubah bila dia temui pasangan hidupnya....haduhhhhh mmg tajam menikam....

Nadiene on December 2, 2009 at 10:18 AM said...

aku ade member pompwn A, punyai kawan baek juga pompwan B, enta mengapa diowang gado akbat dari sorang kwannya B jeles kerana A ade pakwe, apakah? ahahahha

Unknown on December 2, 2009 at 10:19 AM said...

tedi tuh lah yg aku alami sejak beberapa bulan lalu....
kini dia lupakan kan aku..dan aku pn terpaksa lupakan dia juga...
aku tak mahu di di anggap terhegeh untuk bersama dia lagik

dOrmantWriter on December 2, 2009 at 10:19 AM said...

sahabat?.. emm mmg susah nak cari nih...

tapi biasa nye ....masa sekolah dolu cikgu tanya... siapa kawan baik kamu.....

pakcik jawab.. sayg tiada kawan baik... tapi saya tetap berkawan.... sbb kadang2 kita aje kata yg dia itu kawan baik kita... tapi dia tidak menganggap kita kawan baik dia....

lagi satu nak ilang kan seme nih... kalau berkawan.. jangan mengharap kan sesuatu pada mereka.... kalau mintak tolong tu... tanamkan dalam hati.. yg kawan nih mmg tak blh tolong nye... tp kalu dia blh tlng.. it's bonus.....

ntah le... org yg menjatuhkan kita ialah kawan... org yg menaikan semangat kita ialah lawan.... huhuuhuh

Along25 on December 2, 2009 at 10:23 AM said...

along faham apa kamu rasa.... relax k... u r gud frenz :P

mamai on December 2, 2009 at 10:23 AM said...

dah biasa hilang kawan nie dan dah biasa di buang kawan

DramaQueen on December 2, 2009 at 10:30 AM said...

kan aku da btaw ko..

"buang kawan, buang saudara..
kerana edward cullen, aku turutkan.."

eh aku cam tsalah taip je...ngeh ngeh ngeh...

~demam vampire..


sabar la ted.. aku kan ada..kawan ko..walaupun virtual..

leadleedeea on December 2, 2009 at 10:30 AM said...

maybe life mmg mcm tu kot...kawan lupa kawan ni mmg berlaku kat sapa2 pon..

and life must go on..

syaf on December 2, 2009 at 11:14 AM said...

wah..ni bukan kejam tp pengajaran..aku pon pernah kene weyh
time 2..membe rbaik aku...bile die dah ade somebody die bley kate yg kami ni kawan x ikhlas ngan die, nk tengok die jatuh dll...macam2..skung ni bile die sunyi pandai plak nk buzz2 aku nk tanye ape aku buat...porahh manusie cam nie

Puan Ninie on December 2, 2009 at 11:22 AM said...

tajam menikam giler tedi..;D
but u noe wat..memang sakit kalau kena mcm tu kan..
i pon kena gak n until now xnak langsung tgk orang tue..hahahah

puas hati ni tau

[s][u][e][h][a][n][n] on December 2, 2009 at 11:26 AM said...

aku jugak sedang membawa diri... :(

Tengku Speki on December 2, 2009 at 11:38 AM said...

ekekeke
tertinggal kunci di kaunter...
tedi nebes tuu

aniszshahira on December 2, 2009 at 12:08 PM said...

tedi..
sabar erk..
aku pun kawan kamu jgak kan??

JMR on December 2, 2009 at 12:08 PM said...

patah tumbuh ilang berganti..rajin2 taruk baja ye..hikhik

Yuki Yusuf on December 2, 2009 at 12:14 PM said...

ini biasa berlaku pada saya tedi
sabar saja
sudah sifat mereka macam tu
kecik hati, makan hati jer la
huhu
T.T

Anonymous said...

bukan sahabat sejati tu

kasutpelangi on December 2, 2009 at 12:32 PM said...

pernah jugak hadapi perkara mcm tuhh.
then after few moments, baek balik.

tp tidak seakrab dulu..

kecewa.tp hati tidak boleh dipaksas untuk treat dia mcm dulu.
luka masih terkesan dihati walau luka itu dicampak jaoh dari sudut hati..

sueanne on December 2, 2009 at 12:39 PM said...

selalunye, mmg cmtuelah adat berkawan..kehulu kehilir bersama, susah senang kongsi bersama..

tp bila seseorang tu dah bercouple n ada 2 org yg die sygi, die terpaksa membahagikan masa antara keduanye..antara kwn baik die n couple die sendiri..situasi yg die sendiri tidak suka n boleh menyebabkan die menjadi serba salah..

sabar eh ted..jgn sedih2x..kitorang kan ada..heeeeee..

mama affan on December 2, 2009 at 1:35 PM said...

aku pun ada sejarah tntg sahabat yg mudah lupakan sahabat..skrg tidak layak bergelar sahabat lagi..btw tedi..kuatkan semangat..n kita masih bole teruskan hdp dgn gumbira tanpa 'sahabat' mcm nih di sisi..okeh..huhu..

PuanPepel on December 2, 2009 at 2:01 PM said...

aku penah rasa gk cmtu... ilang sahabat baek yg jadi tempat dia menumpang bahu selama ni bila ada insan bergelar kekasih kat hati dia... tp..bila dia putus... aku gak yg jadi tempat dia menangis...tmpat dia mgadu...tmpat dia bcerita...

xpelah...mungkin ni masa dia... aku cuma memaafkan..memberi peluang kedua...

tp untk melupakan sume tu mmg takkan...

hans on December 2, 2009 at 2:17 PM said...

itulah pasal....
bagi aku tak salah kalau dia mengutamakan orang yg istimewa tu tapi jgnlah lupakan sahabat teruskan
luangkanlah sikit waktu
haih..jgn berdendam tau
xbaik
nanti jadi macam aku..
susah....

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on December 2, 2009 at 2:58 PM said...

ish ish susah gak macam tu kan
ko berkecil hati yer??


ps: tajam menikam itu adalah nick ex bf ku kat facebook yang membuat aku berperang dgn mininya.. ceh!! bila ternampak notakakitanganmu, aku mula teringat peristiwa itu dan mula menyumpah2. boleh? hahahaha
lupakan lupakan

eeeda on December 2, 2009 at 3:24 PM said...

org mcm nie memang ada di sekeliling kita.....

Unknown on December 2, 2009 at 3:45 PM said...

memang sakit..
terasa macam nak mati

Unknown on December 2, 2009 at 4:40 PM said...

kalo aku jd ko pun aku akan buat mcm tu... bila dh berpakwe trus abaikan sahabat sendiri.. melampau la nk kuar pun angkut pakwe skali... nape tak angkut 1 fmly laki tu kan.. puas skit hati...

by the way tedi, byk lagi sahabat yg ko ada.. aku kan ada!!!!!!!!!! hik2....

Nakamura Kazuki on December 2, 2009 at 4:47 PM said...

tedi ambe pun ada mengalaminya juga..namun member ambe tu sudah fly ke United Kingdom tengah buat PHD bersama wife dia...dulu kami satu sekolah satu class..blajar UiTM pun sama2 juga..namun sebagai sahabat ambe tak kesah pun sebab selagi kita tidak bersalah tak apa...so kalau di tegus layan je...lagi pun dunia ni kecik tak kira ke mana kita bawa diri pasti akan berjumpa..apapun tabahkan hati mu tedi....

Faarihin on December 2, 2009 at 6:38 PM said...

salam cik tedi..
aduhai sedihnya..
lumrah alam..
bila dah jumpa kekasih hati..
sahabat ditinggal2kan.. uhuk..

KiFli MaLLy on December 2, 2009 at 7:25 PM said...

suka sngt statement kak tedi
2 tahun = 2 minit...

yer kak kita mmg akan terdampar jauh biler orang ke3 muncul dalam diri sahabat karib....

saya faham maksud kak tedi yg tajam itewwww...

white rose on December 2, 2009 at 9:03 PM said...

ahai akak...sy pun alaminya mcm 2 jugak...sy anggap sume ni hnyalah putaran hdup kta...stiap yg berharga pasti akan pergi tggalkan kta...

Unknown on December 2, 2009 at 9:46 PM said...

"buang kawan, buang saudara..
kerana edward cullen, aku turutkan.."
ahaha..giggle aku ske quote ko nih..lawak weh..aku pong minat gila vampire

^
atas xde kaitan ngan topik..

tedi..
ambe nye komen samalah ngan ustazah dylla kata atas tuh..
Sume itu adalah putaran hidup kita..Kwn yang baik mengingati, kwn yang x elok dilupai jangan...

a.z.r.i.n.a.03.07 on December 3, 2009 at 1:11 AM said...

apa yang penting..hidup mesti diteruskan..

dah lumrah hidup Ted...

Softtouch [Hanim] on December 3, 2009 at 12:57 PM said...

sy pun pernah rase cume situasi je lain..dulu kemain lg rapat..sy syg sgt dia tp bila ada satu perkara tu terjadi terus kami putus...sedih sgt...sabarlah tedi..kami2 di blog kan ada..ramai lagi kwn tedi...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting