Sunday, December 27, 2009

Emak KanTo|kan Aku!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:10 PM
Aduhai! Emak pun sudah pandai kantoikan aku. Hari ini aku jadi pemandu 'Mem'. Menghadiri beberapa majlis perkahwinan. Abah pergi ke rumah yang jauh sedikit. Oleh kerana petang mahu buat Bubur Asyura, jadi kami tidaklah ikut ke Majlis yang jauh. Takut tidak sempat membeli barang-barang dan pulang lewat.

Rumah kedua di kampung juga. Siap ambil makanan semua mahu duduk di kerusi. Sekali nampak sepasang suami isteri yang amat aku kenali. Emak pun duduk di situ. Pulekkkk!! Aku dengan penuh sopan santun dan berbudi bahasa layaknya macam duduk mengadap emak mertua pun duduk sama.

Selepas salam-salam dengan Si Ibu tanpa isyarat emak terus tanya 'Sara ada rumah?' Ha ha ha ha.. Aku tidak sempat mahu cakap apa-apa lagi. 'Zaralah emak!'

'Ada. Petang baru balik ke sana semula'

Maka terkantoilah aku di situ. Dengan suasana yang bingit banyakk berkomunikasi dengan tangan sahaja walaupun duduk saling berhadapan. Si ayah bisik kepada si Ibu 'Kawan yang zara cerita pasal makan-makan masa kenduri tu' Sedikit lebih kuranglah macam itu.

Ha ha ha.. Keluarga kami memang saling kenal mengenali. Ayahnya pun kenal dengan aku. 'Masih kerja di SMK Serindit Mati Tersepit?' Soal ayahnya. 'Oh! Tidak! Saya sudah pindah ke SJK C Ni Hau Ma!!" Ayahnya pernah datang ke SMK Serindit Mati Tersepit sebagai nazir sekolah.


Tidak bolehlah aku jadi 'Gadis Misteri' lagi. Harap-harap suasana bingit tadi membuatkan ayahnya tidak berapa jelas mendengar sebutan tempat kerja baru aku.

Aku takut nanti Zara datang minta 'Autograph!!'

Ha ha ha ha

Nota kakitanganku : Ada seperiuk besar Bubur Asyura untuk di agihkan kepada jiran tetangga!






20 kUs-kUs:

Solehah on December 27, 2009 at 8:06 PM said...

jiran blog?

aNiSa hANg tUaH on December 27, 2009 at 8:20 PM said...

ala emak kantoikan kamu~~

sueanne on December 27, 2009 at 8:21 PM said...

Ler berjiran rupenya..hehehe..

Sk Serindit mati tersepit?..
SJK ni hau ma??

hahaha..

kite dulu SKSP..Sek Keb Sg Pelong di translate jadi Spender Koyak Sape Punye..hahaha

kawie2020 on December 27, 2009 at 8:28 PM said...

hehehehehehe.. kawie dah tahu dah... hehehehehehehe..

mamai on December 27, 2009 at 8:28 PM said...

weh tak antar kat rumah aku ker tak jauh kat merlimau ajer

siti murni on December 27, 2009 at 8:56 PM said...

Bubur Asyura..ya ini lah saat nya di bulan Muharram...suka sangat..dah dapat merasa sikit sumbangan dari masjid..alhmdulillah...hilang kepingin..

Jard The Great on December 27, 2009 at 9:03 PM said...

nk bubur tuh jugak.. ehehe

mier@merr on December 27, 2009 at 9:05 PM said...

klu anta kat kedah jauh sgt tak?ekeke

kuyie on December 27, 2009 at 9:48 PM said...

adehhh~ da setaun xmakan bubur asyura nih...ko wat aku lapa...tidakkkkkkkk~

Wanie-san on December 27, 2009 at 10:03 PM said...

wa!!nak skit bubur asyura!!mesti best 2!!

nadirah_nor on December 27, 2009 at 10:50 PM said...

nk gak bubur...!!!

zaradgreat on December 27, 2009 at 10:59 PM said...

hahahahahaha

aku terkezut gilak tedi oii
mak aku balik bercerita.
bapak aku tambah sikit2.
kira mak ko pun tau jugak ler hal blog2 neh?
haish.

aku ingat ko yang tego mak aku.
baru nak cakap peramah jugak ye ko.
hahahaha

erghhhh.

kantoi jugak ler...
sib baek aku tak ikut sama.
hahahaha

aku dah jauh di kampung baru nak wat bubur..
sampai hati..........

maiyah on December 28, 2009 at 12:04 AM said...

kantaoi x msuk lokap takpe le :D

PinQib on December 28, 2009 at 12:53 AM said...

best buleh wat bubr asyura sendirk.

niesz on December 28, 2009 at 1:10 AM said...

waaa..kantoi!xpe2..selamat lagi tu..ehe..

imHepPie on December 28, 2009 at 1:30 AM said...

mintak semangkuk bubur haha

hisham on December 28, 2009 at 1:50 AM said...

helo..hulur2 la kt kami skit bubur tu..tgh mlm2 ni lapar la plak...huhu..meowww!!

zaradgreat on December 28, 2009 at 7:33 AM said...

tape tedi
orang tarak tau kampung kita kt mane
ha ha ha

zaradgreat on December 28, 2009 at 7:36 AM said...

tedi
lupa mau cakap
jangan btau pasal nama aku!!

hahahhaaahha.
malu3!

a.z.r.i.n.a.03.07 on December 28, 2009 at 4:58 PM said...

mula2 tak paham..

kRina baca kat zara pastu baca sini balik ..haa baru clear sikit..

wahh.. lama tak makan bubur asyura..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting