Tuesday, December 22, 2009

SaLah GunA!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:08 PM
Kamu biasa buat? Pernah? Keluarkan duit PTPTN atau biasiswa atau segala apa bantuan selain dari pemberiaan PAMA dengan membeli atau membelanjakan untuk yang tidak sepatutnya?

Aku cerita pasal biasiswa. Di pejabat lama dahulu sebilangan besar pelajar mendapat bantuan pelajaran dari segi wang. Biasiswa BKP dan KWAPM selalunya. Buku bank akan di simpan oleh pihak sekolah. Bila tiba masa untuk keluarkan wang mereka akan datang mengisi borang dan minta tandatangan guru biasiswa.

Minima boleh keluar adalah RM150.00 setiap kali. Selalunya di atas kertas itulah amaun yang di tulis. Tetapi bila sudah dapat buku bank, jumlah yang di keluarkan akan menjadi 2 hingga 3 kali ganda dari jumlah asal. Bila di soal selidik, baru mengaku. Beli telefon bimbit! Ada yang ayah tidak bekerja, guna duit anak untuk buat belanja dapur dan belanja persekolahan anak-anak yang lain. Aduhai...

Okey! Aku juga ada melakukan perkara yang sama. Mendapat pinjaman pelajaran dan menggunakannya untuk membayar bil telefon yang cecah ratusan ringgit ketika zaman muda remaja dulu. Tetapi setelah di lempang laju-laju oleh tapak tangan sendiri, aku insaf!! Apahal pula kan orang bagi pinjam untuk kegunaan belajar kau salah gunakan! Ya! Aku silap!! Menyesal!! Belum habis bayar lagi sampai sekarang. Tolong jangan senaraihitam nama aku. Aku sedang membayar balik okey?

Kamu pula? Pernah menyalah gunakannya? Buat belanja bertemujanji? Buat beli hadiah untuk kekasih? Buat pergi melancong sana sini? Buat beli keperluan peribadi yang tiada langsung kaitan dengan hal pelajaran? Buat seperti wang itu hasil titik peluh sendiri?
Kamu juga perlu insaf seperti aku jika jawapan kamu majoritinya 'YA'!!

Nota kakitanganku : Dengarnya ada yang sampai boleh bayar sebagai wang pendahuluan beli kereta? Dasyat! He he he




25 kUs-kUs:

aNiSa hANg tUaH on December 22, 2009 at 12:47 PM said...

erm
ade kot

ermm..

tp bayar wang pendahuluan kete tu jauh same skali

capri on December 22, 2009 at 12:52 PM said...

yaaa!!!
gaggagagagaga..
jujor..

~AmyLiana8886~ on December 22, 2009 at 1:00 PM said...

hehe..masa biasiswa aritu cikgu pgg buku n sgt tegas..bile hbs spm ada duit dlm tu kat 2 ribu..banyak kan...ptptn lak buat enjoy..tiap kali awl sem n akhir sem pama pulak..huhu..

niesz on December 22, 2009 at 1:03 PM said...

hihi..rase2 mcm ade...tp tu la..bile nafsu shopink da da ade..susah tul nk kate ''no''..but lepas ni nk jimat2 la..tuk mase depan kan..hehe..

GiGGLe GaL on December 22, 2009 at 1:08 PM said...

aku ni tak la baik sgt..tak la jahat sgt..tapi jawapan aku kepada soklan ko tu..adalah..TIDAK.

sebab.. aku dpt tajaan PAMA. pama aku tidak menaburi aku dgn wang ringgit meskipun mereka ada wang ringgit. aku ni di ajar susah dan disekat kehidupan. so.. aku sudah terbiasa berdisiplin menggunakan duit tajaan..ekeke...sekian..

arapink on December 22, 2009 at 1:20 PM said...

ara pon rase mcm ada jer...huhuhu

beli kete? tudiaaaa....dasyat tu budak zaman sekarang ye. ara paling teruk pon beli henpon 3310 Nokia jerk (masa tu)...kehkeh...

sekarang sedang berusaha membayar dikit-dikit...huhuhu...bila lah nak habisnyer??? aku pon tatau

ezzati on December 22, 2009 at 1:27 PM said...

Ya..kikik..dpt biasiswa pon x ckp lg tu..bole mintak ayah lagi..hehe..sib xyah byr blk..huuuu :)

Wanita Itu on December 22, 2009 at 1:43 PM said...

ya.. :p

mamai on December 22, 2009 at 1:53 PM said...

kerja kat perpustakaan u untuk benja awek

Nakamura Kazuki on December 22, 2009 at 2:07 PM said...

Alhamdulillah ambe rasa ambe gunakan dengan jalan yang betul...ambe dapat BKp masa form 4...sebab time arwah ayah meninggal...duit tu ambe guna buat cermin mata baru...time tu sikit je tak macam sekarang sampai rm800 setahun...so ambe kumpul2 sampai lepas spm bleh guna duit tu ambil lesen motor...masuk U ambe ambik ptptn...so ambe guna je duit tu...cukup walaupun dudk umah sewa..siap bleh beli motor lagi..thats whyla ambe heran bila orang cakap duit ptptn tak cukup siap minta FAMA..huhuhu..dan paling besh..ambenyer ptptn diconvert jadi scholarship sebab dapat result bagus masa dekat U..so ambe hidup dengan tidak berhutang,,yipeeeeeeeeeeeee

neezareef on December 22, 2009 at 2:12 PM said...

tade2..
tp aku tau rmai je yg buat gitu..
skang ni tgk je time duit kuar batur pjg kt atm..
muke masing2 ober excited nk cash out duit..dlm pala dah tebayang2 gejet2 berharga..huhu

ikiqzana on December 22, 2009 at 2:18 PM said...

nasib le x pernah pinjam.. terlepas. hehehe

maiyah on December 22, 2009 at 2:19 PM said...

skolah kat bwh pondok huhuu.. jgnkan biasiswa.. biawak byk le berkeliaran heheh

zns on December 22, 2009 at 2:39 PM said...

huhu..memang setuju..perkara mcm tu memang berlaku

~LP Lum~ on December 22, 2009 at 3:16 PM said...

huhuhu.... aku xpenah wat pnjaman ataupun abik biasiswa.. semuanya 100% PAMA.. so xde ar berkesempatan nak menyalah gnakan duit2 2... :)

tp aku mmg tgk mmber2 aku selalu mnyalahgnakan duit dorg... ;)

miSs s!v on December 22, 2009 at 3:34 PM said...

aku selalu salah gune.
utk beli komik.
smpai sekarang belom insaf.
;p

~0~ on December 22, 2009 at 3:42 PM said...

wah skang nie makin hebat la kalo da boleh wat bayar muka keta...hahhaha

::alwaniamalini:: on December 22, 2009 at 3:51 PM said...

erm..xde..ptptn dlu dpt rm100 jek :(

iva saionji on December 22, 2009 at 4:17 PM said...

jujurlah padaku...chewah..ye saya mengaku salah satu ketika dulu...hukhukhukhuk..sudahlah jgn dikenang akan masa lalu..hukhukhujk

rosnanie on December 22, 2009 at 4:21 PM said...

salam, biase tgk pnyalahgunaan ni, student kt tpt sy slalu jer, bila dpt PTPTN , tiber2 tukar tepon, lg canggih dr lecturer dia

@rE-LonG on December 22, 2009 at 4:23 PM said...

Wakaka!!

kT ada membe..dpt wit ptptn..pastu wit pnjman ank mlk kot..dua2 dpt..pastu dia siap bli mtor..


ada satu lg..dpt ptptn n duit MARA..
siap wat knduri kakak kawin pkai wit tu..

lantakla..msiG2 guna..pndai2 la settlekan..


kT?
dpt pnjman MARA..
tp alhamdulillah guna memg untk blaja..
insaf sb sdar dr kluarga yg ssah..


skrg pn ngah kedek2 byr pnjman blik..hihi =)

Koyuki on December 22, 2009 at 4:39 PM said...

huhu
kejadian biasa ni kak dikalangan student

eeeda on December 22, 2009 at 5:05 PM said...

dapai elaun ciput je... belum hujung bulan dah makan maggi...

sharamli on December 22, 2009 at 5:31 PM said...

pernah2..























0rg lain la...heeeee

Dak Wan on December 22, 2009 at 7:08 PM said...

Biasiswa teman RM250,000.00 Lalalala

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting