Monday, December 07, 2009

|n| PerTanD|ngaN KaranGan BahaSa MeLayu!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:00 AM
Photobucket

Oh! Sejak dua menjak ini kerajinan untuk menyertai Pertandingan 'Karangan Bahasa Melayu' begitu menjadi-jadi. Ha ha ha... Okey! Terus kepada tujuan. Ini Pertandingan Sempena Satu Tahun usia blog Dunia Sebelah Zara (DSZ).

Pertama : Berikan nama yang sesuai untuk beruang putih pemberian kakak kursus aku sempena istiadat graduasi aku. Sehingga kini aku hanya menggelarnya, Encik Putih. Berikan nama dalam DUA PERKATAAN sahaja. Contoh : Adam Zarith.

-Aku beri nama ' AIYRIN BALQISH'

Sebabnya aku bagi nama ini adalah, aku tidak mahu terus membiarkan Dak Zara bersekedudukan lagi. Cukup-cukuplah dengan Adam Zarith dan rakan-rakan!!! Amat keji alasannya. Ha ha ha..

Kedua : Berikan LIMA KENYATAAN mengapa anda mengunjungi Dunia Sebelah Zara. Sama ada SUKA, BENCI atau SECARA TIBA-TIBA termasuk ke sini. Anda boleh menulis mengenai apa sahaja mengenai perkara tersebut. Aku rela. *senyum*

1. TIBA-TIBA

Aku lupa dari mana mulanya aku menceburkan diri dalam DSZ ini. Rasanya tiba-tiba sahaja. Tiada rancangan. Hanya membaca kemudian 'blah!!"

2. BAHASA 'PENING' BUAT AKU TIDAK TERTARIK

Aku jujur. Mula-mula aku baca, dalam hati aku terdetik ' Apa budak ni merepek ni?' Bahasa dia adalah definisi 'Pening' bagi aku. Sebab itu baca sepintas lalu aku 'blah' awal.

3. TUTURNYA DEFINISI KASIH SAYANG

Dak Zara selalu membalas kunjungan. Meninggalkan komen. Dan pagi-pagi ajak aku menari mengikut irama di 'Shoutbox' Ha ha ha... Aku memang memandang sepi. Dia gunakan kasih sayang untuk membuatkan kita 'memandang' dia dua kali. Okey! Kamu berjaya!!

4. AKU TERCABAR

Sehari demi sehari mengenali Dak Zara. Dia Ahli Kimia. Aku rasa tercabar. Aku Ahli Sastera ( menamakannya mengikut aliran di sekolah dulu) Ha ha ha.. Kenapa?? Kenapa??? Kenapa aku yang kononnya Ahli sastera yang mendapat A2 SPM ini 'PENING' dengan Ahli Kimia yang menulis penuh dengan gaya kesusasteraan?? Yup! Bahasa 'entry' dia buat aku tercabar dan aku katakan kepada diri 'Aku perlu ikut budak ini'. Mana boleh Ahli Sastera kalah dengan budak kimia! (budak???)

5. DSZ ADALAH DEFINISI "SEMPOI!!!!"

Tidak perlu bergambar ayu. Tidak perlu 'menepek' bedak powder atau gincu seinci! Tidak perlu bergambar seksi dengan skrit pendek. Tidak perlu bersimpuh sopan penuh keayuan. Tidak perlu memasang banner, meninggalkan ayat 'Sila berkunjung ke blog saya' 1000 kali di shoutbox, tidak perlu semua itu! Dia mampu menarik kita tanpa berkata-kata!! Yup! Terima kasih kerana aku kenal kamu.

Ketiga : Pilih satu penulisan Zara yang kamu paling suka dan nyatakan mengapa.

- Aku suka pasal cerita budak mengaji yang tidak puasa itu. Yang dia makan kuih apa itu ya? Tiba-tiba dia boleh tahu yang kuih itu sedap atau tidak sedangkan dia kata dia puasa. Ya! Dia kantoi di situ. Ekekekekeke... ( Aku malas nak cari entry itu. Tapi ada kan?)

Keempat : Lengkapkan slogan ini."Selamat Ulang Tahun Pertama Dunia Sebelah Zara. Dunia ini memberikan ................"(tidak melebihi 20 perkataan)

Dunia ini memberikan seribu rasa dalam satu. Segalanya digabungkan menjadi satu ayat iaitu 'Hidup ini perlu dinikmati selagi Allah beri izin untuk bernafas'

Selesai!

Nota kakitanganku : Cukup syaratkan?





15 kUs-kUs:

@reLong on December 7, 2009 at 11:10 AM said...

Cha yOk2!!sMoga bjya tEdi..
owh..kt xmampu bersastera n bkrangan..hampagas je nnti..huhu

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ on December 7, 2009 at 11:19 AM said...

hehehe~
budak Razif itu kan?
ada2~

hehe~
aku akan perangkap kamu dalam pelukan kasih sayang~ bleh tak statement camtu?

LOL!

BTW, kamu kalau rajin, boleh letak banner kat sidebar~ (itu syarat tu) muahahaha~~

sueanne on December 7, 2009 at 11:26 AM said...

gud luck ted n hepi anniversary to DSZ..:p

Unknown on December 7, 2009 at 11:56 AM said...

good luck kak...

Yuki Yusuf on December 7, 2009 at 11:57 AM said...

yah itu die tedi
kasi menang tedi!!!

mamai on December 7, 2009 at 12:05 PM said...

bahasa urdhu tak boleh ker tak bahasa kucing hehehehehe

selalu fail BM masa sekolah dulu

Jard The Great on December 7, 2009 at 12:10 PM said...

ehehe.. rajin mengarang neh..

[z@ck] on December 7, 2009 at 12:20 PM said...

aku x join2 lg contest lord zara ni..
tercabar ni..
ahaahaa

on December 7, 2009 at 12:35 PM said...

semoga berjaya

hadiah kita kongsi bersama

hehehehe

PuanPepel on December 7, 2009 at 1:05 PM said...

nak aku join tak ted kontez ni??

Unknown on December 7, 2009 at 1:45 PM said...

gud luck tedi.. :)

ps: tedi header ko 2 sweet ar... :)
aku suka...

hans on December 7, 2009 at 2:02 PM said...

aku nak doakan kejayaan ko tapi aku pun masuk juga contest nih
perlukah aku busuk hati doakan kegagalan ko?
hahaha..
rezeki di tangan Allah so aku doakanlah ko berjaya(sedikit kurang ikhlas)
hahaha

Faarihin on December 7, 2009 at 2:47 PM said...

Salam cik tedi..
mari martabatkan bahasa melayu..
huhuhu..
bagi nama aliff firdaus.. (^__^)

a.z.r.i.n.a.03.07 on December 7, 2009 at 7:55 PM said...

bravo...
kRina suke ni...
moga berjaya Ted..

lel on December 7, 2009 at 8:20 PM said...

akan join nanti
huhu
all the best

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting