Wednesday, December 23, 2009

Ke ManA MereKa B|La akU T|aDa?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:05 AM
Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket


Persoalan yang tidak tahu bagaimana ingin di jawab. Tidak tahu bagaimana untuk di rencana. Tidak tahu bagaimana untuk berfikir. Ke manakah akan mereka bawa diri? Ke mana?

Mereka sudah biasa hidup mewah. Tidak biasa merempat. Tidak biasa mengutip sisa-sisa makanan. Tidak biasa tidur di kaki lima atau di celah-celah lorong kotor.

Siapa yang akan menyediakan makanan mereka? Siapa yang mahu membersihkan diri mereka? Siapa yang mahu berhabis wang untuk mereka? Siapa?

Dua beradik itu sedari besar tapak tangan aku bela dan jaga. Mereka tidak tahu erti hidup susah. Tidak tahu erti lapar dan dahaga. Bagaimana nanti mereka akan hidup terbiar dan tersisih. Berjuang untuk mendapat sesuap makanan? Bagaimana nanti ya?

Siapa yang akan merawat jika mereka cedera. Menyuap dan memaksa mereka makan ubat?

Bila aku tiada, tidak perlu susahkan orang lain. Jangan buat orang marah kerana kamu. Jangan biarkan orang maki dan hina kamu. Kamu haiwan tapi kamu juga ada maruah dan harga diri. Bertebarlah kamu membawa diri dan mencari haluan. Berdikari. Berjuang untuk hidup. Jangan sesekali susahkan orang lain demi kesenangan kamu. Berhentilah dari kehidupan mewah. Belajar menyambung kehidupan.

Kamu lemah, kamu akan kalah.

Nota kakitanganku : Bila aku tiada. Jangan cari aku!




27 kUs-kUs:

aNiSa hANg tUaH on December 23, 2009 at 11:17 AM said...

kak tedi macm ade masalah je.
sabar2 yer,,,

Queen on December 23, 2009 at 11:30 AM said...

ini macam kesinambungan entry DIAM....

sabar key Tedi.... haiwan dilahirkan dgn nalurinya tersendiri. Setiap hamba Allah sudah terbentang nasib dan rezekinya. Jadi serah pada Allah sahajalah dan doakan yang terbaik buat mereka ya!

Queen on December 23, 2009 at 11:30 AM said...

ini macam kesinambungan entry DIAM....

sabar key Tedi.... haiwan dilahirkan dgn nalurinya tersendiri. Setiap hamba Allah sudah terbentang nasib dan rezekinya. Jadi serah pada Allah sahajalah dan doakan yang terbaik buat mereka ya!

zella on December 23, 2009 at 11:35 AM said...

sabar ye...
ape2 pn berdoa kpdNya....

Alimaz-Kembara Terasing on December 23, 2009 at 11:58 AM said...

salam tedi..nak pi mana tinggai depa...sian kat depa ...

blueCITY on December 23, 2009 at 11:59 AM said...

meowwwwwwwwwwwwwwwwwww...

mama tedi jgn tinggal dak uteh, dak itam. mama tedi nak tawen ya?
ekekkeek

Solehah on December 23, 2009 at 12:00 PM said...

kesiannya tgk muka dorg..

eeeda on December 23, 2009 at 12:02 PM said...

Terbiar.... jika tiada pewaris untuk menyambung tugas si tedi

mamai on December 23, 2009 at 12:06 PM said...

lama aku t ak tengok mereka semua ini

~0~ on December 23, 2009 at 12:24 PM said...

sabar ye kak

Watierman on December 23, 2009 at 12:25 PM said...

Mereka ibarat anak2 yang kita bela dari kecil...sanggupkah seorang ibu meninggalkan anak2nya terbiar begitu saja...naluri seorang ibu...akan sentiasa utamakan kebajikan anak2nya...berkorban segalanya...demi anak2 yang Allah berikan...tidak semua manusia bergelar ibu dan dianugerahkan naluri ini...beristikharah Dik..Allah pasti beri panduan apa yang terbaik untuk kita semua!!!!Mereka juga makhluk Allah yang juga punya semua yang manusia ada cuma kekurangan dari segi akal jer!!!Gunakan akal tu!!Moga Allah permudahkan segalanya.....Amin!!!

MaizaC'Joe on December 23, 2009 at 12:30 PM said...

cedih lak... napa....

sueanne on December 23, 2009 at 12:33 PM said...

alahai beb..kalau la kite ada umah sendiri, nak je kite bela meka2x tue..tapi tue la kan..kite pun sendiri menumpang umah parents kite..:(

Insyallah..jgn risau budak2x tue..pasti Allah telah merencanakan hidup dorg camner..kite berdoa je la..kuatkan semangat mu ted..keraskan hati tue byk2x tau beb..

pasni, keraskan hati tgk kucing2x terbiar..jgn diambil beb..itu bukan bermaksud kite tak berperikemanusiaan, tapi kita sendiri pun menumpang ngn org lain..lain la kita ada umah sendiri..hak kita sendiri..

sabar byk2x beb..doakan yg terbaik tuk meka2x tue..ku doakan dipermudahkan segalanye tuk kamu ted..

hugs from me,
sueanne..

~** PROFFY **~ on December 23, 2009 at 12:47 PM said...

tedi ko nak gi mana tu? ehehe

eh tak sampai lagi la kolar..

nanti la aku tipon kat pos ofis

Cik Cookie on December 23, 2009 at 1:14 PM said...

aphal nih dia?
semacam je entry nih...

fara adila on December 23, 2009 at 1:15 PM said...

apsl ni cik tedi?..

::alwaniamalini:: on December 23, 2009 at 1:18 PM said...

jangan sedih2!

ezzati on December 23, 2009 at 1:24 PM said...

kucing..rindu kt kucing..esk blk kg..leh jmpa :)

Wanita Itu on December 23, 2009 at 1:26 PM said...

kamoo nak gi mana nih??

ashie023 on December 23, 2009 at 1:52 PM said...

rindu nye kat dak utih...
cam lama x masuk sini

tedi
jangan ah sedih2..
kalu xde , mungkin dier pandai usaha sendiri untuk carik makan..mungkin rezekinya akan ada...don't be sad..

Softtouch [Hanim] on December 23, 2009 at 2:02 PM said...

tedi nape?tedi nk buang diorang ker?sedihnya saya....

anN on December 23, 2009 at 2:11 PM said...

insyaAllah.. de yg jaga dowg t.. jgn wiso2 k..

anN on December 23, 2009 at 2:12 PM said...

insyaAllah.. de yg jaga dowg t.. jgn wiso2 k..

Cik Biol on December 23, 2009 at 2:30 PM said...

la nk g mana
isk4
sian dorang
sbb tu aku tak mau bela kucing lagi uwaaaaaaaaaaa

iva saionji on December 23, 2009 at 2:35 PM said...

InsyaAllah...ALLAH Maha Besar.....

aleena on December 23, 2009 at 8:13 PM said...

touching bace n3 nie..

in every aspect we must be strong kan..

Fatt Chin Choy on December 24, 2009 at 5:13 PM said...

ko nak pg mana?
huhuhu

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting