Friday, December 04, 2009

DayusKah LeLak| YanG GoyanG Kak|?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:47 AM
Hampir setiap hari dia akan datang dan duduk bersenang lenang sambil menggoyang-goyangkan kaki. Sehingga si isteri selesai melakukan kerja beliau akan menunggu sambil merebahkan kepala di kerusi dan berdengkur.

Sebelum ini pun di waktu persekolahan, beliau akan menjadi pemandu terhormat yang menghantar dan mengambil si isteri bila-bila masa. Tidak kira waktu. Kaki gosip di sini menyampaikan yang si suami tidak bekerja. Atau lebih tepat lagi malas bekerja.

Asalnya mereka berdua memang mempunyai masalah hutang yang agak serius . Jika tidak masakan si isteri sanggup lari dari tugas selama lebih satu tahun sebelum ini.


Photobucket

Gambar semalam.
Dia sedang berdengkur. Di hadapannya si isteri yang sedang mengadap komputer. Dan aku sedang menyekodeng sambil menutup akaun buku tunai di dalam bilik.

Persoalannya sekarang.

Dayuskah lelaki yang hanya tahu goyang kaki dan setiap hujung bulan 'makan' hasil usaha si isteri? Lelaki sebeginikah yang akan membina sebuah keluarga yang harmoni?

Bagaimana pula dengan si isteri yang terlalu sayangkan suami sehingga sanggup menanggung 'biawak hidup' ini?

Nota kakitanganku : Minta di jauhkan dari aku.




32 kUs-kUs:

Rowena Chasez on December 4, 2009 at 8:12 AM said...

mmg dayus pn..
huhuu~
isshhh..
mnX dijauhkan laa dri lelaki cmnie..

ber_uwang on December 4, 2009 at 8:24 AM said...

baik tak yah ade laki mcm tu

@rE-LonG on December 4, 2009 at 8:26 AM said...

Hmm..xsape saGgup mmpunyai suami mcm tu..

kT pn bharap djauhkan dgn lelaki mcm tu..mOga2 cpatla org tu insaf..

[z@ck] on December 4, 2009 at 8:27 AM said...

woh..isu berat ni..
ak pn tak tahu la nak cakap..
pttnya laki la ketua keluarga..ni nampak macam perempuan tu plak jadi ketua keluarga..

dotblogspotdotkom on December 4, 2009 at 8:27 AM said...

moga semua itu menjadi pengajaran kepada kita....

jauhkan dari keluarga kita hendaknye...

rAtu saLju™ on December 4, 2009 at 8:28 AM said...

moga Allah bagi hidayah la...aduhai..ade lagi ke mcm ni

~0~ on December 4, 2009 at 8:32 AM said...

kena tengok balik sejarah dari mula...dan sekarang...baru nilai..

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ on December 4, 2009 at 8:44 AM said...

giler kentang kalau dapat suami mcm tu

haihhhh...mintak simpang ler.....

lelaki skang ni pun nak cari calon bini....nak yg keje gomen kata nyer

senang nak wat loan n masuk spital....huhuhuhu

aZizoL on December 4, 2009 at 8:50 AM said...

tak senonoh punye laki..

buat malu kaum aje..huh

Budak Kuning on December 4, 2009 at 9:04 AM said...

Mungkin lelaki itu telah menganut ajaran ayah Pin..hu3

♥S@R@♥ on December 4, 2009 at 9:12 AM said...

menakutkan dapat laki camni..
mintak djauhkan le..huhu

fiD on December 4, 2009 at 9:16 AM said...

entry ko akhir2 nie menunjukkan ko macam da kawen jew? betol? =P

[s][u][e][h][a][n][n] on December 4, 2009 at 9:17 AM said...

xnak dapat suami camtu...harap2 sgt dijauhkan...amin

kak anie on December 4, 2009 at 9:51 AM said...

tEDL...tulah kadang orang pompuan ni pun satu...sayangkan laki...melampau2...sanggup menanggung biawak hidup biarpun diri tersiksa...bekorban apa saja bak kata orang...tapi kalau org laki plak...sanggup ke bekorban apa saja untuk isteri kalau isteri dah tak berkemampuan?

MaizaC'Joe on December 4, 2009 at 10:15 AM said...

salam

dah tentu dayus.. sepatutnya, tanggungjwb suami cari nafkah.. ini lain pl jadinya.. lebih baik tak yah berlaki.. moga di jauhkan...

Watierman on December 4, 2009 at 10:19 AM said...

Sekejap--sekejap......Adik2 ku....jangan kita berfikiran negative.....manalah tahu...si Suami tu jadi GUard....kat mana2 dan kena shift malam..tu yang tertidur berdengkur tu!!!!Kalau betul seperti yang digossipkan...Minta dijauhkanlah dari Adik2 Akak mendapat pasangan yang seumpamanya...Amin!!!

syaf on December 4, 2009 at 10:20 AM said...

sangt dayus tahap gaban nieh...
nk wat cam new, dasar pemals, x taw malu kew...mati lah wey lagi bagus...wah aku lah tention..

**kekadangx ley salah bini gak, kekadang depa takot, kene blasah, sepak terajang, depa cuak nk lawan balik agaknyer...nk mintak cerai palk susah kowt sebab pikirkan anak2..so cam no..ape pendapat ko

iqbalsyarie on December 4, 2009 at 10:21 AM said...

dayus dari pengertian syarak ialah lelaki yg mengikut kata isteri secara membuta tuli.atau mungkin Queen control...

satu hadis,'Rasulallah bersabda,celakalah bagi lelaki yg menjadi hamba isterinya'...


Jadi,pakcik tu sebenarnya zalim dan zalim juga satu dosa yg besar kalau benar dia tak bekerja dan ditanggung oleh isterinya.Mungkin dia kerja waktu malam,tu pasal siang di tido... =)

~~siti sofiyah~~ on December 4, 2009 at 10:33 AM said...

sekarang memang banyak dgr kes2 mcm nie..
hisshh..
x mau ckp lebey2..saya tak kawin lg...
takut terkena plak..Nauzubillah..

blueCITY on December 4, 2009 at 10:35 AM said...

tedi cute,
miss u. ahaks!!

yup,
ramai gak laki2 bewok idup cengghini
so,
baik duk sorang
dari dpt yg camni kan
hukhuk

GiGGLe GaL on December 4, 2009 at 10:36 AM said...

bunuh aje jantan mcm tu.. tak senang dek huntung... bangang namanya!

Fatt Chin Choy on December 4, 2009 at 10:47 AM said...

harap aku x jadi mcm tu
huhuhu

||| PöJìé PööH ||| on December 4, 2009 at 11:01 AM said...

Bz body la Tedi..
Xbaik tau skodeng² org n bz body..
Tp apa yg dinyatakan tuh mmg betul, xlayak org mcm tuh bgelar suami..

LORD ZARA 札拉 on December 4, 2009 at 11:20 AM said...

mak aaiiii~
hampeh tu~
wat geram jak~

Faarihin on December 4, 2009 at 11:43 AM said...

Salam cik tedi..

ish2.. memang dayus.. tak ada rasa tanggungjawab pada diri tu langsung.. minta dijauhkan org2 cam ni.. hmmm.. simpati kepada si isteri..

ikan emas on December 4, 2009 at 11:43 AM said...

campakkan ke laut jer jantan macam tuu

kuyie on December 4, 2009 at 11:54 AM said...

alam perkahwinan sungguhnya indah (org kte,aku xkate sbb aku xkawen lagi) jika disulami kasih sayang, tolong menolong, tolak ansur, caya mempercayai antara suami dan isteri.... ade satu artikel di keretamayat mengenai kehidupan berumah tangga...agak menarik..ini linknya... http://keretamayat.blogspot.com

QieFLy si Dolce on December 4, 2009 at 12:01 PM said...

yer minta dijauhkan situasi sebegini dari semua kaum hawa....saya pown rasa kesian kat si isteri yang sanggup menanggung perbelanjaan keluarga....sedangkan si suami sihat tubuh badan namun malas memikul tanggungjwab sebagi ketua keluarga...Qief rasa dayuss kot kak...kerana ianya seolah2 mendera si isteri berkerja siang malam mencari rzeki...

Softtouch [Hanim] on December 4, 2009 at 12:18 PM said...

mintak dijauhkan dr sy jugak....baiknya isteri dia yer snggup bersama ngan dia lagi...

cheqna on December 4, 2009 at 12:53 PM said...

uiks..

mintak jauh la..

tak sanggup nak menanggung biawak hidup ni...

deena awanis on December 4, 2009 at 2:27 PM said...

aikkkk

camtu pun boley ke???

haissshhh..nauzubillah

miSs s!v on December 4, 2009 at 6:08 PM said...

giler kentang bini die.
baik kasi duit gaji kat aku.
kan lebih baik.
=p

wtf betol laki camtuh.

eh sory.
emo pulak.
=p

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting