Saturday, August 22, 2009

BuBur asyUra aTau BuBur LambUk??

cOrat cOret Oleh : myQza pada 8:00 PM
Photobucket

Petang tadi emak membuat bubur asyura untuk di agih-agihkan kepada jiran tetangga. Kami memang biasa memanggilnya bubur Asyura.

Sebelum itu pagi tadi emak bertanya soalan yang aku sendiri tidak tahu mahu menjawab bagaimana. Soalannya ialah :

Apakah perbezaan Bubur Lambuk dengan Bubur Asyura?

Aku berharap pakar masakan dapat membantu aku menjawab ini. Kalau kamu bukan pakar pun apa salahnya. He he he...
Terima kasih dan Selamat Berterawikh!!

Nota kakitanganku : Kagum melihat sepupu aku membawa anaknya yang berusia 3 bulan ke surau. Adik Qina hanya tidur tanpa mengganggu!! :)

28 kUs-kUs:

sharamli on August 22, 2009 at 9:41 PM said...

bub0 lambuk tu dy mcm lambuk2 sket kn..

kal0 bubu asyura plk..dy nmpk mcm asyura..xnmpk mcm lamb0k..

bt0l x?

ekekeke...

GRuNGe on August 22, 2009 at 10:06 PM said...

Erk, bukan sama jer ke Lambuk dengan As Syura tu? Cuma lambok, Malaysia mari, As Syura tu Arab mari.

Owh, selamat berpuasa kepada kamu. Maaf lambat ucap.

Nakamura Kazuki on August 22, 2009 at 11:03 PM said...

jawapan chef amatur nakamura..tak sama...bubur asyura dibuat time 10 muharam....bila dimasak takbleh makan terus ..tunggu sampai sejuk biar dia beku dulu...ala2 macam pengatla...ada rasa manis ada rasa berempah...bubur lambuk main dia nasikan...itu ajelah segmen masak-masak kali ni ye..( tedi betui ke apa yang ambe membebel ni???)

NuR on August 22, 2009 at 11:58 PM said...

aa..setuju mcm encik nakamura ckp. bubur asyura especially kat utara ni beku skit. dlm tu ada jagung sumer... kalo bubur asyura kat pantai timur lain skit, letak daging dgn dicampur rempah sumer..

bubur lambuk lak mcm bubur nasi biasa.. cuma tambah santan kalo tak silap.. sbb rasa lemak mcm tu. huhu..tul ke nur ckp ni,kang tak pasal je ajaran sesat..

Nakamura Kazuki on August 23, 2009 at 12:06 AM said...

nur kita sejiwa walaupun hati tak sama( ambe merepek lagi)..manala tedi ni....takkan moreh tambah samapi 5 kali kut....hehehe

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 12:14 AM said...

sha : ada yg kena karate ni kang!!

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 12:14 AM said...

grunge : ye ke macam tu. itu yg buat aku kompius..
selamat juga grunge :)

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 12:15 AM said...

hencek nakamura : 1st time aku dengar bubur asyura kena makan waktu sejuk. ye ke??

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 12:16 AM said...

terima kasih nur... dapat lagi informasi... mak aku kalau masak mmg letak rempah2 semua... santan... wat pekat2...

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 12:17 AM said...

hencek nakamura : jangan rindu2 sgt den dalam bulan pose ni yek? ekekekekkee..
bz ;ah pulak ari ni.. ntah apa ntah buat.. ekekekek

nj on August 23, 2009 at 1:58 AM said...

sitedi...
Bubur asyura biasa disediakan 10 Muharram...hari Asyura

Bubur lambuk bulan puasa, tapi di pantai timur selalu aje ada bubur lambuk...

resipi berbeza-beza ikut citarasa...

bagaimanapun...rindunya kat bubur lambuk arwah abah selalu buat bulan puasa...

NoRuLLiSzA eL FaRiSi on August 23, 2009 at 5:15 AM said...

haha.. bab makanan mmg xtau nama.. lg2 klu kuih.. sume kuih sy panggil kuih hijau.. lalala~

Ayu on August 23, 2009 at 5:47 AM said...

bubur asyura.. dibuat sempena ari asyura... so penyediaan dgn bubur lambuk berbeza sket even ramuan nya sama pakai minyak sapi atau gheeblend tin hijau.. huhuhu..

kat mesjid alor gajah ada wat bubur lambuk.. mcm masjid kg baru tu..

ehh.. aku pakar masakan ke??

>> aku pose penuh semalam <<

ije on August 23, 2009 at 9:03 AM said...

ije semalam berbuka pun makan bubur lambuk. time2 puasa ni femes la bubur lambuk. ehe.

bukan bubur asyura yang pekat2 tu ke? wat bulan muharam.

ashie023 on August 23, 2009 at 9:50 AM said...

bubur lambuk...

F.Aminurrashidd on August 23, 2009 at 10:07 AM said...

perbezaan: dua-dua namer bubur x samerr... 1 namer Asyura.. satu namer Lambuk.

persamaan: dua-dua pown sodap. hahahahaha~

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 10:42 AM said...

nj : kami kat sini dua2 bubur tu panggil bubur asyura...

wah! arwah ayah mesti pandai masak ek?

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 10:44 AM said...

ekekkekekke dasyat anak dara ni.. semua dia belasah kuih hijau!!

ZARA 札拉 on August 23, 2009 at 11:05 AM said...

best2~

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 11:29 AM said...

ekekekke dak ayus.. teruskan usaha anda untuk berpuasa penuh!

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 11:30 AM said...

ije : x sama ek? ntahlah... kdg2 konpius!!

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 11:31 AM said...

dak ashie : kat sana panggil bubur lambuk jugak ke?

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 11:31 AM said...

aminnurashidd : pandailah kamu

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 11:32 AM said...

dak zara : best kalau dapat percuma :)

ustazah dyLLa on August 23, 2009 at 1:45 PM said...

suke bubur kanji ayam jek...hahaha

Snowwhite Zone on August 23, 2009 at 2:34 PM said...

anis x tau pe bezanya sbb suka mkn je.. dah la sedap.. huhuhu lapo lakkk

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 3:06 PM said...

dylla : x pernah dengar.. letak tepung kanji ke?

<< s| tED| >> on August 23, 2009 at 3:07 PM said...

ekekkekek anis... entry ni patut baca malam td.. ekekkeke....

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting