Saturday, August 29, 2009

Waj|Bkah MenUna|kan Perm|ntaaN waN|ta MenGandunG YanG MenG|Dam?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 7:30 AM
Aku berada di kondisi yang serba salah. Aku tidak begitu mahir. Ini bukan masalah malas atau kedekut atau tidak mempunyai waktu lapang. Tetapi masalah aku tidak pakar dalam bab ini.

Ceritanya begini. Minggu lepas Emak balik daripada rumah Makcik yang sekangkang kera dari rumah.

Kata Emak, 'Along minta buatkan cakoi. Sedap dia makan hari itu.'
Aku. 'Eh! Orang bukan tahu sangat. Selalu buat, sekejap jadi, sekejap tidak!.'

Orang itu aku ya!! Bukan orangutan. Aku membahasakan diri begitu dengan Emak dan Abah.

Emak. 'Alah.. Takpe. Kesian. Orang mengandung nak makan.'
Sepupu aku mengandung anak pertama setelah lebih 4 atau 5 tahun berkahwin.

Sejak sebelum puasa beliau minta sampai masuk Ramadhan.
Semalam Emak mengingatkan lagi.
'Buatkanlah!'

Aku memang selalu buat Kuih Cakoi berkuahkan Kuah Kacang buatan Emak.. 'Gugel' jika kamu tidak tahu rupanya. Tetapi walaupun mengikut sukatan yang sama kadangkala jadi kadangkala tidak. Kalau yang jadi aku rajin menghantar ke rumah-rumah jiran berdekatan yang terpilih sahaja. Ha ha ha....

Aku bukan malas. Tetapi gusar tidak menjadi cakoi aku nanti. Tetapi tengah hari semalam, bila ke Family Store langsung aku membeli Yis Mauripan.

Pertanyaan aku. Wajibkah aku menunaikan permintaan wanita mengandung yang mengidam? Aku jenis yang tidak sampai hati walaupun aku tahu cakoi aku tidaklah sehebat buatan Pakar Cakoi. Tetapi bila ada permintaan, itu maknanya boleh tahanlah cakoi aku. Ekekekekeke. 'Perah santan!!'

Nota kakitanganku : Aku tidak pernah berada dalam situasi orang mengandung. Aku minta pendapat kamu. Yang tidak mengandung dan tak pernah pun boleh jawab. Jangan risau. He he he...

43 kUs-kUs:

Naff said...

Buatkan lah tedi, cian tu walaupun aku sendiri belum mengalaminye... berliur anaknye nnt..itu aku sendiri lihat kakak aku mengandung anaknye memang berliur tak kira masa (tak tau dia tak tercapai nak makan apa) he he buatkan lor ek..

senyuman_malim said...

owh saudari buat aje selagi boleh tolong tolong kan aje ppuan yang mengandong

Jard The Great on August 29, 2009 at 9:07 AM said...

nnt bila kamu mengandung nnt.... die lak akan tunaikan permintaan ko.. ehehe..

wht comes around.. will comes around.. eh.. betul ke aku ckp neh? ehehe

Tinie a.k.a Ibu Fatin on August 29, 2009 at 9:32 AM said...

buatkan la wei..kesian oh..
ko dapat pahala bagi orang mengidam tu..hehehhe

kalau aku la org yang mengandung itu, aku sekeh ko kalau tak tunanikan permintann aku..wakakakaka

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 9:51 AM said...

ekekekkeke naff terima kasih atas pandangan.. :P InsyaAllah

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 9:51 AM said...

senyuman_malim.. alahai... kalau dia mengidam ikan bakar malim.. boleh aku suruh kamu belikan.. ekekekek

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 9:52 AM said...

ekekekekke Jard.. aiseyyy... ok ok.. InsyaAllah..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 9:52 AM said...

ekekekkek tinie.. dah soh org buat garang lak ek? ekekekeke

ikiqzana on August 29, 2009 at 10:42 AM said...

best tau bila gandung.. masa tu la mkn apa pun sedap.. semula jadi bila pompuan mengidam.. pembawakn budak..

bagi aku ko kena la tunaikan permintaan ibu yg gandung tu.. pahala pun dapat dan sok baru ko tahu bertapa nikmat nyer bila gandung dn makan...kih3x...

miSs siv on August 29, 2009 at 10:51 AM said...

org kate, kal0 org pregnantx dpt pape yg die mau, nty baby yg lahir tuh, air liur meleleh je..
org kate la..
bukan aku kate..
=p

*nak jugak cakoi*

sharamli on August 29, 2009 at 11:04 AM said...

nnt bila 0rg pregnen..0rg dtg k0men sini blik erk....hik3

ashie023 on August 29, 2009 at 11:06 AM said...

ahaha...gitu erk?sharamili nye komen tuh cam nak serupa aku plak kang..nanti kalu ambe pregnen, ambe dtg sini balik..ahhaha...tiru budak kat atas...

buat jelah..

nOor aNIes on August 29, 2009 at 11:22 AM said...

better bt..jd ke x jd, itu len cite....x buat kan, bl baby 2 lahir nnt asik nk ikt kamu je nk mkn cakoi...haishh..heee

mRs.jUkoGYu on August 29, 2009 at 12:16 PM said...

cik ted...
aku yg xmengandung nie pon teringin nak mkn abc ngan otak2....sampai xleh tdo mlm kurasekan..bile teringin...hmmmmm...mcm mane plak tu?huhuhu....
slalu time period la..kompem mengidam...haiiih!mengalahkan org mengandung....

jab nk menggugle cakoi...1st aku dgr ni...nsem kah beliau? ;p

birU on August 29, 2009 at 12:30 PM said...

salam tedi bear,

wahhhhhhhhhhhhhh pandai wat cakoi ya, bestnya..
org tganu panggil kuih tu, kayu keramat, kehkeh

=P

tak sahur ke?
bfast la, ekekek biru la, hahah

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:40 PM said...

kakzana : nasib baik dia tak minta yg pelik2.. kalau pelik2.. suruh je laki dia carikkan. ekekekeke

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:41 PM said...

ekekekke'' a'a lah miss siv!! aku pun dengar macam tu gak.. alah.. dia boleh beli kat luar lah.. eekkekeke

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:41 PM said...

sha : erk!

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:41 PM said...

dak ashie : men tiru2 pulak..
InsyaAllah..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:42 PM said...

anies : aku nak makan? adeh.. baca entry n fahamkan.. bukan aku yg pegnen.. sob sob sob.. laki pun xde..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:43 PM said...

mrs jugokyu.. ko tak pernah tgk ke cakoi tu.. bentuk dia bulat. la la la

Nana Rosli on August 29, 2009 at 12:43 PM said...

buatkan je lah cik tedi.
buat dgn ikhlas.. sedap atau tak belakang kira..(mesti sedap punyaaa kalau cik tedi buat kan?!)
untung2 buat la lebih sikit cakoi tu..post kat seri iskandar~
hehehehehe

t dah buat, upload gambar cakoi ek,
muahhh kat cik tedi!

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:43 PM said...

oik biru.. tak puasa! ekekekekek...

asal lak kayu keramat... jauh bebenor lak bunyinye..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:44 PM said...

pandailah cik nana tu bodek.. ekekekeke...
INsyaAllah.. :P

Siti Nurul Jannah Fital on August 29, 2009 at 1:47 PM said...

alahai tedi..ko buatka jee.Ti ape2 jadi ko yg nyesal kang..
Ko buat dengan rasa kasih sayang..confirm jadi...
Ko nanti ko mengandung ko tau lee mcm mana rasanye...
kekekekek mcm lee aku dah pernah rasa..hehehe
Tapi aku tgok adek aku sampai beso..asik melelh jee air liur dia..Dulu mak aku ngidam ape tah..tak dapat beb..

[z@ck] on August 29, 2009 at 2:16 PM said...

wajib weyh..
kang meleleh air liur anak dia time dah lahir..
huhuh

tokder on August 29, 2009 at 2:55 PM said...

wajib..kalu x wajib pung, dia jd sunat muakkad..huhu

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:12 PM said...

ceh anna.. macam lah ko dah pernah rasa.. ekekekekeke...

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:12 PM said...

ekekkekeke zack!! adehhhh

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:13 PM said...

ekekekke tok.. InsyaAllah lah aku buat..

Ayu on August 29, 2009 at 4:41 PM said...

x wajib sebenarnya.. ala itu cuma permintaan dan mainan perasaan je.. ala.. kalu org kata air liur meleleh ke apa ke bkn sbb x dpt mkn apa yg dikehndaki.. aku pun peknen nih.. so far aku x la plak tringin nk mkn benda2 yg aku x pnh mkn.. cuma bila sesekali sebut tu.. kakak atau family atau husband aku akan cepat2 carik sbb alasan aku mengandung..

ala.. kalu ada masa just buatkan je la.. kalu bz xkan nk paksa diri plak kot??..

ehhh.. panjang nya komentar aku..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 5:34 PM said...

ekekekkeek dak ayus... mungkin air liur meleleh tu org2 tu yg kata kan... jenis tak sampai hati...

ibu mengandung kan macam pejuang gitu. istimewa.

kalau tidak masakan dapat syahid :)

anak_singa on August 29, 2009 at 6:17 PM said...

mak sy kata wajib!...org mengandung bila melahirkan seolah-oleh mcm nyawa berada dihujung2 je.. xla kempunan dia kalau dpt apa yg dihajati...
mak sy kata la..he3...

NoRuLLiSzA eL FaRiSi on August 29, 2009 at 9:45 PM said...

wajib bin ajaib jawapan nye.. hahaha..

buatkan jela.. kesian org ngandung susah nak wat sndiri.. berat perut.. huhu.. pkara baik, dibalas baik.. mana tau kak tedi lak nnt.. lalala~

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 9:47 PM said...

ekekekekek pandialah emak_singa tu :P

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 9:47 PM said...

ewah ewah ewah norul...

ustazah dyLLa on August 30, 2009 at 1:21 AM said...

kt perak panggil "pak kochok"...sedap 2..nk plak kuah kcg yg pedas, bkn manis...

<< s| tED| >> on August 30, 2009 at 1:24 AM said...

macam2 nama di beri... ekekekke..
selalu buat ke dylla

eyena on August 30, 2009 at 11:59 AM said...

entah laa ak lom pernah kahwin.. hahaha so tak pernah laa ak mengandung2 ni.. hmm buat je laa kalau rajin.. kalau malas tak yah buat.. hahaha

tp lbh baik buat kot. kang esok2 u mengandung org buatkan plak..eheh

<< s| tED| >> on August 30, 2009 at 12:57 PM said...

ekekeke.. dah buat pun aina

ustazah dyLLa on August 30, 2009 at 6:28 PM said...

beli je...kt sni ade je org jual...beli panas2 n makan trus...wooo...best...

Solehah on August 30, 2009 at 9:23 PM said...

isk..sedapnya cakooi..baiknya, sampai jiran pun mintak tolong buat kuih.,ehehe..

GiGGLe GaL on September 1, 2009 at 10:46 AM said...

klu aku mengandung 2nd round nnt, aku mintak cakoi kat ko eh..tak payah susah2 buat kuah.. aku rojer je.. ade kuah kari pun ok..ekekeke..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting