Friday, August 28, 2009

PercUbaaN sAtu... Dua... t|Ga...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 9:00 PM
Okey!! Aku begitu teruja untuk mencuba resepi ini dari KakWatierman . Balik sahaja kerja tengah hari tadi aku ke Family Store membeli bahan-bahan yang sangat ringkas.

Aku memulakan operasi waktu petang.

Photobucket

Aku dengan penuh keyakinan di dada mengikut arahan dan sukatan yang telah cantik aku cetak keluar. Siap! Masukkan ke dalam oven. Tetapi aku pelik, kenapa roti aku agak kelakar susunannya. Aku buka balik blog Kakwatie! Cantik!! Di mana silapnya roti aku nampak terbongkang sekeping-sekeping?

Ya Allah! Rasa teruja membuat aku membaca pun jadi kabur. Arahan pertama sudah aku langgar. 12 keping Roti Gardenia di potong kecil-kecil. Tengok!!! Roti aku sekeping-sekeping!!!
Aku gelak bagai tidak ingat! Okey! Nasi sudah menjadi bubur.

Hasilnya....

Photobucket

Amacam? Lulus atau tidak Kakwatie kalau di tolak markah tidak mengikut arahan pertama? Ekekekekeke...

Photobucket

Aku ada memberi jiran sebelah sedikit. Aku pesankan kepada emak, beritahu makcik sebelah ini percubaan pertama. Ha ha ha... Adik mengatakan sedap. Aku bakar agak lama sehingga berkerak! Yup! Di tambah dengan rasa coklat chip! Bangga atas usaha pertama!
Terima kasih kak, InsyaAllah saya buat lagi. Kali ini mengikut arahan yang betul!

Okey! Cerita menu berbuka pula.

Photobucket

Aku berbuka dengan mihun sedangkan orang lain dengan nasi.

Photobucket

Sup Ayam.

Photobucket

Emak. tolong beritahu ini sayur apa? Sawi putih? Aku hanya tukang goreng! :)

Photobucket

Sambal Udang Emak!

Photobucket

Ini juga emak yang buat. Bubur apa ya? Bubur cha-cha? Di tambah jagung dan sagu mata ikan.

Photobucket

Ini kuih apam lebih dari surau malam tadi. Panaskan dan rasanya sedap sangat.

Photobucket

Hari ini Air Soya dan Air Durian Belanda. Ini patinya.

Sekian, terima kasih.

Nota kakitanganku : Alhamdulillah. Usai sudah puasa ke-7!!


46 kUs-kUs:

farah on August 28, 2009 at 9:37 PM said...

nampak sedap.

tahniah!

:)

JASA on August 28, 2009 at 9:43 PM said...

wah..klu tengok ntry ni waktu siang mahu kurus puasa saya

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 10:01 PM said...

terima kasih farah :)

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 10:01 PM said...

JASA : lama tidak nampak. Terima kasih kerana singgah :)

ZARA 札拉 on August 28, 2009 at 10:09 PM said...

banyak choc chips kamu!!

huwaa~

Naff said...

Isk, sodap2 nye menu berbuka...teliur jugak tuuu

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 10:48 PM said...

hehehehehe...dak zara

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 10:49 PM said...

Tq naff

sharamli on August 28, 2009 at 10:54 PM said...

m0re c0klet chips?
mcm chipsm0re la plk..hu3

Ena Qaisya on August 28, 2009 at 10:54 PM said...

amat mengeliurkan tapi mana resepinya weh.. bg la... takkan kodokuit kot....

hysMan.. on August 28, 2009 at 10:57 PM said...

waa...banyak giler jamuan bukak poser kamu..
kamu pakai perut ape??
heheee...
tp roti chip choc tu nmpak sedap ar.. nak bakar jugak ker??
mmg hatiku terbakar..
hahaaa..
:p

teuku@ceh on August 28, 2009 at 11:23 PM said...

wah...apam lebihan surau tu yang tak tahan tu..
hahahaha...
boleh tahan seminggu tak tedi kalau panaskan????

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 11:55 PM said...

sha : ini roti chips :)

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 11:55 PM said...

ena : klik kat nama kakwtierman tu... ade resepi :)

Watierman on August 28, 2009 at 11:58 PM said...

Salam Tedi tgh malam kau buat akak ketawa guling2...dah nak masuk tidor ni...sampai Abang tertanya-tanya kenapa akak ketawa sampai berair mata..terbatuk-batuk....mak aii adik aku sorang ni!!!Namun cun le kerak tu...dah nampak cam apam balik pun yer jugak!...Okay gak kan versi tu...dah dapat pahala akak berkongsi ilmu...walaupun murid ku sedikit derhaka...cikgu ampunkan....okay lah tu...janji boleh makan...Tq for trying!Tedi...Tedi...masih lagi tersenyum sorang2 ni!

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 11:58 PM said...

hysman : banyak ke? x lah.. nasi ada 3 jenis lauk jek

Siti Nurul Jannah Fital on August 28, 2009 at 11:59 PM said...

hahhahha hohohoho ekkekekekek hikhikhikhik...
berair mata ku gelak sorang baca lawak ko ni...hahah ayat ko takleh blah betol arr ted..
Best ke ted..aku tak sabar nak balik umah...nak cube...

<< s| tED| >> on August 28, 2009 at 11:59 PM said...

ntahlah aceh... setakat hari ini okey jek... ekekekekkekeke....

ashie023 on August 29, 2009 at 12:00 AM said...

yay..yay,.pandai nye ko buat tuh...ape tuh?bingka roti erk?cubaan pertama nampak sedap...hehe

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:01 AM said...

kakwatie : maceh ek.... xcited sgt lah.. smapai baca pun x habis.. nampak roti jek... potong kecil2 x nampak dah... ekekekek... dah terbongkang roti tu..

alah... percubaan pertama ini kira ok lah kan.. InsyaAllah cuba lagi nanti. Selalu buat puding roti je kan.

bakar ni sedap pula. org kat rumah ni mmg suka kerak...
ekekekekeke

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:02 AM said...

dak ashie : nama je bingka. tapi roti tu dgn bahan2 dia bako dalam oven... rasa pun boleh tahan tu dak ashie.. :P

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:03 AM said...

best lah anna.. bahan2 dia senang jek.. ko klik kat blog kakwatie tu... ekekekkeke... baca arahan elok2. jgn jd cam aku. teruja lebih!!

Faarihin on August 29, 2009 at 12:12 AM said...

wah.. percubaan yang menarik.. saya pun nak mencuba lah.. nampak sungguh sedap walau tak bape nak menjadi.. huhuhu.. banyak btul makanan untuk berbuka puasa yer.. (^__^)

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 12:15 AM said...

ekekkekeke faarihin.. x banyaklah.. gambar tu kot yg nampak banyak... ekekekekek...

klik kat nama kakwatierman tu ye faarihin. resepi dia mudah sgt!

Chem5007 on August 29, 2009 at 1:25 AM said...

Wah..Tedi sedap pulak nampak makanan tu. Bila la ku bulih break the rules ni...hehe..

maiyah on August 29, 2009 at 3:53 AM said...

salam.. kuih apam mmg sedap kalo ada cicah ngan kelapa

Ayu on August 29, 2009 at 5:24 AM said...

share la resepi tu.. leh aku try wat..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 8:20 AM said...

ekeekekke chem.. sabau je lah..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 8:20 AM said...

maiyah : yg ini tanpa kelapa pun dah cukup seda bg org lapo... ekekekeke

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 8:21 AM said...

dak ayus.. ko klik kat nama kakwatierman tu...

Along25 on August 29, 2009 at 11:11 AM said...

Mak oi... terliur laaaa......sedapppp

ULTRAMAN on August 29, 2009 at 11:39 AM said...

adoh...sedapnya.... nak!!

mRs.jUkoGYu on August 29, 2009 at 12:20 PM said...

pandai ko masak....jeles nie...;p

Nana Rosli on August 29, 2009 at 12:55 PM said...

nak cube laa bingka roti tuuu
nampak yummy2 je kat blog kak watie.
thanks cik tedi sbb post about bingka roti nih ^_^
t nana nak cube gak

nj on August 29, 2009 at 2:44 PM said...

Sedapnya berbuka dengan pelbagai menu macam tu....eh ok apa puding roti tu...kalau rasa sedap...tekstur apapun tak apa....

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:27 PM said...

ekekekkekeke.. along!! wat lah..s enang jek..

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:27 PM said...

otomen : ekekekekeke...

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:27 PM said...

mrs jugo : aku mencuba jek.. ekekekeke

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:28 PM said...

nana.. senang je kan.. jangan lupa roti tu potong2 kecik yek.. ekekekeke

<< s| tED| >> on August 29, 2009 at 4:29 PM said...

kakNJ.. betullah.. kadang2 rupa x cantik.. tp sedap...

NoRuLLiSzA eL FaRiSi on August 29, 2009 at 9:48 PM said...

mmg terliur jer la den duk baca entry..huhu

Snowwhite Zone on August 29, 2009 at 11:11 PM said...

like bubur cha= cha la.

<< s| tED| >> on August 30, 2009 at 12:37 AM said...

bawak bersabau nurol

<< s| tED| >> on August 30, 2009 at 12:38 AM said...

ekekekek anis... cha-cha..

ustazah dyLLa on August 30, 2009 at 1:23 AM said...

meriah berbuka di MELAKA...

eyena on August 30, 2009 at 12:02 PM said...

lalala.. lapar lak.. isk mak kamu ni bagus laa mcm mak ak gak.. suka masak.. hahai..

nak balik kampung.. waaaaaaaaaa

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting