Aku minta maaf jika tajuk aku agar kasar!! Tapi ini kebenaran yang menyakitkan hati di pagi-pagi hari dalam Bulan Ramadhan ini!!
Hari ini aku mengambil Cuti Rehat! Seawal jam 8.00 pagi aku sudah keluar menghantar adik ke sekolah kerana beliau ada kelas tambahan. Selesai sahaja mengisi minyak di Petronas aku ke Pejabat Pos Bemban untuk membuat kiriman Pos Laju. Jawapan yang di beri agak mengecewakan. Tiada perkhidmatan itu di sediakan di cawangan berkenaan. Namun aku masih boleh terima kerana Pakcik yang menjaga kaunter amat berbudi bahasa! Terima kasih Pakcik Sukar! Aku kenal dia sebab ayah kepada kawan aku walaupun dia tidak mengenali aku.
Seterusnya aku pergi ke Pejabat Pos Air Molek. Di sini segalanya bermula.
Aku mengisi borang PosLaju terlebih dahulu. Kemudian aku bertanyakan kepada kerani di kaunter samada aku perlu mengambil nombor atau tidak. Dia menjawab 'Ambillah' tanpa menjawab salam yang aku beri. Okey! Baik!
Ini kaunter 3 di Pejabat Pos Cawangan Air Molek. Dia yang bertudung itu. Nama tidak perlu di sebut. Aku duduk menunggu giliran. Memang langkah kiri aku hari ini. Giliran aku di kaunter 3.
Dia asyik berdehem-dehem dan berkahak. Mungkin kurang sihat. Tetapi amat kurang sopan kerana agak kuat dan tidak menutup mulut. WTH!!
'Barang' apa ini?' Dia bertanya
Aku tidak dapat hendak mendefinasikan barang yang ingin aku pos. Entahlah keliru tiba-tiba.
'Tulis dekat sini, tandatangan.' Dia mengarahkan dengan muka yang tiada senyuman dan masam tanpa memandang. Aku mengikut kemudian menyerahkan semula borang kepadanya.
'Tulis sahajalah barang apa'. Dia seperti merungut dan muka bertambah masam!! Sebabnya aku hanya menulis Barang tidak pecah, walaupun barang yang ingin aku pos itu boleh pecah dan patah. Otak betul-betul tidak boleh berfikir masa itu sebab hati sudah sakit.
'Tandatangan dekat sini, bukan sini.' Okey! Aku silap tandatangan.
Ini muka dia yang masam. Aku 'blur'kan kerana aku masih menjaga aib orang!! Pagi-pagi sudah meroyan. Orang lain pun puasa juga. Mahu kata lapar pagi sangat lagi baru pukul 9.00 pagi.
Cik Puan Kerani,
Saya dahulu pernah menjalani Latihan Industri di Pejabat Pos Besar Bukit Baru selama 5 bulan. Saya di ajar untuk berbudi bahasa melayani pelanggan walaupun saya praktikal hanya di pejabat dan sesekali turun ke kaunter melihat cara mereka bekerja.
Kamu bekerja di kaunter. Jangan mahu berlagak sangat. Pelanggan tetap nombor satu jika kamu tidak tahu. Tidak semua orang yang hari-hari ingin mengepos barang menggunakan PosLaju. Jadi tidak semua orang juga tahu prosudernya. Ajarlah secara berhemah. Senyumlah! Senyum pengubat hati yang marah. Bekerja dengan ikhlas jika kamu mahu gaji kamu juga ikhlas untuk keluarga.
Jangan sampai kamu buat perangai lagi dan saya tidak teragak-agak membuat aduan kepada bahagian atasan kamu.
Nota kakitanganku : Sesiapa yang terima barang aku nanti, sila semak tandatangan aku yang ber'double' dan perkataan 'Barang tidak mudah pecah'. Hampagas betul!!!!
Hari ini aku mengambil Cuti Rehat! Seawal jam 8.00 pagi aku sudah keluar menghantar adik ke sekolah kerana beliau ada kelas tambahan. Selesai sahaja mengisi minyak di Petronas aku ke Pejabat Pos Bemban untuk membuat kiriman Pos Laju. Jawapan yang di beri agak mengecewakan. Tiada perkhidmatan itu di sediakan di cawangan berkenaan. Namun aku masih boleh terima kerana Pakcik yang menjaga kaunter amat berbudi bahasa! Terima kasih Pakcik Sukar! Aku kenal dia sebab ayah kepada kawan aku walaupun dia tidak mengenali aku.
Seterusnya aku pergi ke Pejabat Pos Air Molek. Di sini segalanya bermula.
Aku mengisi borang PosLaju terlebih dahulu. Kemudian aku bertanyakan kepada kerani di kaunter samada aku perlu mengambil nombor atau tidak. Dia menjawab 'Ambillah' tanpa menjawab salam yang aku beri. Okey! Baik!
Ini kaunter 3 di Pejabat Pos Cawangan Air Molek. Dia yang bertudung itu. Nama tidak perlu di sebut. Aku duduk menunggu giliran. Memang langkah kiri aku hari ini. Giliran aku di kaunter 3.
Dia asyik berdehem-dehem dan berkahak. Mungkin kurang sihat. Tetapi amat kurang sopan kerana agak kuat dan tidak menutup mulut. WTH!!
'Barang' apa ini?' Dia bertanya
Aku tidak dapat hendak mendefinasikan barang yang ingin aku pos. Entahlah keliru tiba-tiba.
'Tulis dekat sini, tandatangan.' Dia mengarahkan dengan muka yang tiada senyuman dan masam tanpa memandang. Aku mengikut kemudian menyerahkan semula borang kepadanya.
'Tulis sahajalah barang apa'. Dia seperti merungut dan muka bertambah masam!! Sebabnya aku hanya menulis Barang tidak pecah, walaupun barang yang ingin aku pos itu boleh pecah dan patah. Otak betul-betul tidak boleh berfikir masa itu sebab hati sudah sakit.
'Tandatangan dekat sini, bukan sini.' Okey! Aku silap tandatangan.
Ini muka dia yang masam. Aku 'blur'kan kerana aku masih menjaga aib orang!! Pagi-pagi sudah meroyan. Orang lain pun puasa juga. Mahu kata lapar pagi sangat lagi baru pukul 9.00 pagi.
Cik Puan Kerani,
Saya dahulu pernah menjalani Latihan Industri di Pejabat Pos Besar Bukit Baru selama 5 bulan. Saya di ajar untuk berbudi bahasa melayani pelanggan walaupun saya praktikal hanya di pejabat dan sesekali turun ke kaunter melihat cara mereka bekerja.
Kamu bekerja di kaunter. Jangan mahu berlagak sangat. Pelanggan tetap nombor satu jika kamu tidak tahu. Tidak semua orang yang hari-hari ingin mengepos barang menggunakan PosLaju. Jadi tidak semua orang juga tahu prosudernya. Ajarlah secara berhemah. Senyumlah! Senyum pengubat hati yang marah. Bekerja dengan ikhlas jika kamu mahu gaji kamu juga ikhlas untuk keluarga.
Jangan sampai kamu buat perangai lagi dan saya tidak teragak-agak membuat aduan kepada bahagian atasan kamu.
Nota kakitanganku : Sesiapa yang terima barang aku nanti, sila semak tandatangan aku yang ber'double' dan perkataan 'Barang tidak mudah pecah'. Hampagas betul!!!!
76 kUs-kUs:
haishhh.. tak tau la nk ckp apa..(pdhal nk kutuk sbnarnya)
ala tedi yg selalu jaga kaunter tu kan selalu ekyen kan..mcm kat bank jugak..padahal teller jer...tp sy kata sebhgian jer lah...menopos ker ape org tu..he he he..sabar yer
ala kamu~
biase la tuh...die x puase kut..pastu x dpt makan sbb nty anak2 die nk ikut mkn...=p
sabar je kay...
driver bus kat cini pun camtuh jugak...
=)
hahaha¬ jumaat lepaz pun aku kene gak coz nak pot barang.. antar pi UTM nun.. masam jerrr muker kerani nyerr.. siap soal selidik lagik, tanya barang aper nak antor.. aku pi tibai jawab.. bantal.. hahahahaha¬
Salam 3rd pose cik TED|,
naseb baek bulan pose klu tidak da berpuaka da..hehehe..
biasalah tu,mcm tu la reaksi manusia yg bekerja berjumpa customer (gov.actually hehe)..
bila gi customer servis celcom maxis or private yg laen takdak plak prangai mcm nih..
juz tink +ve depa presure kot gaji kecik tp nk melayan karenah beriban..
so juz ignored laa..manusia suma sama cuma situasi yg laen kot..
~ntah2 beliau period kot cik TED|..:p
akak kaunter tu basmud sbb dy xleh puasa ari ni gamaknya..kui3
zbagi dak utih buat delivery ajer la
makcik tu bad mood sempat tak bgn sahur..terlajak sahur~! muehehee~!! sabar yek...lead pon penah kena, tapi selamba je lead sound..heh~! garang neh..hehe~!
makcik tu bad mood sempat tak bgn sahur..terlajak sahur~! muehehee~!! sabar yek...lead pon penah kena, tapi selamba je lead sound..heh~! garang neh..hehe~!
cahayachenta : x yah kutuk2.. buang karan jek.. ekekekeke
kena sruh cik kerani tu balajar soft skill..utk jd staff front liner.. ala cik tedi..komplen je.. br pdn muka dia, br tau langit tinggi ke rendah..hahaha...
hanim : betul tu sebahagian aje.. tapi.. kena sedarlah keje dengan pelanggan... kalau x nak senyum boleh kerja bancuh air kat belakang
wah! miss siv .. pandai buat telahan.. ha ha ha
ekekkekeke aminnurashidd : a'a kan.. kenapalah aku tak erfikir nak belasah je letrak barang2 apa.. kita bukan hantar barang yg salah di sisi undang2 pun kan?
hysman : pandailah ko cakap org tu period.. :P
tp sebahagian je kan> x sume org govt cam tu.. terasa aku... ekekekeke
selamat 3rd puasa juga :)
agaknyalah sha.. lupe nak tanye..
ekekekkeke mamai. mau tak balik kucing aku kang!
ekekkeke lead! pagi2 dah blur lah.. ikut kan aje rentak dia.. angin baik ari ni kot.. kalaus elalu mmg dah kena... ekekekek
anak_singa : yg ini bukancik lagi. anak dah berderet kot. 40 an rasanya... jarang pergi pos kat situ.. mungkin x boleh buat aduan dr pengalaman pertama...
Sis Ted, great post!
This is what happens when the wrong person is hired for the job! They find no pride in what they do, they don't get satisfaction!
Who suffers? The customer la, macam u and I, bayar but kena tahan with their perangai!
Sis Ted, great post!
This is what happens when the wrong person is hired for the job! They find no pride in what they do, they don't get satisfaction!
Who suffers? The customer la, macam u and I, bayar but kena tahan with their perangai!
uikkk...akak keje pos tuh period kot hik3...
xpe barangan pecah pon aku trima gak..
pagi td die terlambat bgn sahur..
pastu kena mrh dgn hasben....
tu sebb muka die ketat!
hahahahaha...
sabar2..kalau marah kurang pahala puasa ngeh ngeh
klu aku jadi ko dak ted, tak de masa aku nak blur kan muka bliaw tu..pastu maklumkan pada pihak atasn beliaw.. ye la..aku ni bukan selalu guna perkhidmatan pos malaysia nih..pepagi lagi nak meroyan.. macam dia sorang puasa..
betul lah sis,
buka kita pos free... bayar lagi.. tapi layanan.. hampa dan keciwa.. lain kali kita pakat buka post office sendiri. ekekeke
ekekekek imheppie :P
aku lupa nak tanya dia :P
ceh!! anim.. satu lagi kaki telahan. pandai2 jek .. kecik asben die dengo.. ekekekeke
itulah ibu tinie : kdg2 nak sabar pun bertempat. nasib baik hari ini mood ok. ikut je rentak die..
ekekekeke.. nasib baik aku masih ada hati budi. alah.. die mmag duduk kaunter tu... sapa org melaka nak berkenalan.. boleh lah dtg ek? :P
alahai cian kamoo tedi..
sabau yer...
membaca pun leh wat kiter jadi geram, apatah lagi berdepan dengan dia ye...
sabau yer.. :)
betul te : nasib baik puasa..
puasa tak boleh mencarutkan?
jadik aku kulum mulut aku ke belakang~
kalau tak, aku sudah carutkan orang begitu~
>> haih...aper la orang itu
dah la bulan Ramadhan nih...
tak baik nak masam2 muka....
orang lain pun ada yg demam tak sihat
tp tetap manis kan muka...
pelanggan itu keutamaan diorang....
** teringat hari khamis minggu lepas ni kelinik kesihatan hulu langat....doctor baru umur 29 tahun..berlagak giler...**
haih...
ntah la... bila masa mula2 nak keje.. seme boleh... bila dapat keje.. malas nak buat keje... hampeh.....
alhamdulillah dak zara : puasa mengajar kita saling bersabar.cuma sesetengah org je jadikan puasa sebagai alasan tidak mahu beri senyuman
oh yanie : doktor muda ni puns atu cerita juga. aku pun ada pengalaman dengan doktor muda yg berlagak. mahu saja aku cerutkan lehernya !
pakcik: itu namanya tidak tahu bersyukur! :)
bulan puasa ni ambe ghairah berpantun...
ternampak Tedi dekat pasar ramadhan,
memborong sakan kuih-muih serta pelbagai juadah,
Bersabarla kita menempuh dugaan,
mudah-mudahan bertambah rahmat daripada Allah,
ekekkekeke hencek nakamura : berpantun kepada org melaka yg x tau berpantun.. x dapek nak membalasnya... ekekeekke
Sound jer la Tedi...kita kan pengguna ader kuasa nk sound tau. Pasang soundbox terus kat telinga dier biar dier pekak. Dier tu sape..sekadar duk kat kaunter ada hati nk tunjuk lagak. Tapi ni lah antara dugaan yang Allah bagikan kat kita di bulan posa..kalau kita sabar kita dapat la apa yang Allah janjikan...x gitu Tedi?
ke pejabat pos tujuan dihati
terserempak cik kerani dah naik hantu,
nasihatkan dia supaya berubahla hati,
kalau tak mung sekeh je kepala dia tu
cam mana orait tak idea ambe..kekeke
bulan puasa lah chem. nasib baik aku cepat sedar.kalau tak aku dah bahasakan..
manusia... kalau buat silap labat na sedar kecuali bila sesuati sudah terjadi.
hencek nakamura : aku layan jek.. org x tau berpantun katakan.. ekekeke
perangai huduh btl mokcik tu ted... kalu anis d tpt tedi, mesti aku pun mcm nk g bakar je muka dia yg masan mcm cuka tu... tp siap, kn sumpah2 dlm ahti jgk la.. x kira la bln pose ke idak.. mmg gitu perangai aku...
(emo lebih ni)
erm.
patot org yang dok frontline xbley sama sekali bersikap gitu.
wat malu kampeni je!
hmm ntah pape la kan.. fia pun da byk kali kene jugak cik ted|..
sepatutnya kalu da muka mmg masam ke..
kene blaja senyum la..
baru orang x sakit hati ye x?? eekee..
saborrr jela..
hmmm sepatutunya kat negara kita nie ade kursus blajo senyum bru best.. eheee!
salam..
tak yah la blur pic dia..dan buat aduan kepada ibu pejabat kl tu.
cian cik tedi
lain kali kan pasang je lagu budi bahasa budaya kita dr hp tu
then jgn bagi nmpk hp..
buat tak tau je..
biar dia cari2 sape pasang
kalo dia tanye ckp je hantu kot pasang
biar dia sedar skit
erk... hantu kena ikat kan bln pose?
emm..idea pandaikah itu?
haha!
jgn ikut..
nanti disekehnya pale cik tedi
nur merepek ni..
sabar tau cik tedi
mmg la kurang ajar.. dtg bulan kot.. akak x suke org buat kita macam tu.. huhuhu..
ssh ada org cmni kn
tp bersabar lbh baik
;)
sabau ye ted..
bulan pose2 camni kesabaran kita diuji..
p/s: takde untuk KRina ke?
ekekekek anis.. ntah ari ni rasa cool pulak. tapi bila fikir balik.. mmg x elok lah dia layan macam tu!
betul tu putrieyz.. kalau nak muka masam. dok bancuh air lah kat belakang. xde sapa nampak!
ekekekek fia : kita kalau suka kerja kita x payah suruh2 otometik senyum jek..
anaklaut : bila fikir balik... biarlah org buat kita. kita tak perlu buat org
ha ha ha nur.. x pun lagu senyum seindah suria... yang membawa bahagia... ceehh!!
betul tu kakzana. dah pilih kerja tu kenalah tahan semuanya. maniskan muka.
betul tu qill.. bulan2 puasa ni. sabar lebih baik.
mak cik kt pejabat selalu mcm tue
nk senyum pun susah
tk suke ge pejabat post
ekekekek kakrina.. tengah sabau lah ni..
soalan tergantung tu.. x de apa tu? ekekekeke
ekekekekek.. pagi lagi fir. kalau dah petang tu fahamlah mungkin penat +lapar
pms kot hehe
ekekkeke.. pandailah aien tu!
ted.....yang badan berisi tu ke?pakai cermin mata......dia tu memang!!!!
aiseymen...seb bek bulan pose..malas den nak sembur manyak2..aakkaka..
ibu_umairah kenal!! Tepat sekali!! wah!! aku tidak salah marah oranglah!! ekekekekeek..
aku jarang pergi situ!! ari ni terpaksa....
dak ashie.. bawak bersabau je lah kita....
besa laaa 2...
~kalo sy jdi dia kan, mesti akak senyum lebo...sbb sy xsenyum pun dh comel...blm lgi senyum, mau akak tergoda...ahaks...~ngeee
ces!!! nasibbaik bulan puasa... so.. pasrahkan saja org yg berkata2 manis sebegini :P
malas la nk komen sbb panjang sangat
Ui...sabar2..... Jgn mrh2 k... relax2.... istighfar... k? :0
ayus : ZZzzzzzzzzzzzzzzzZZZZZzzzzzz!!
along : dah ok dah !:)
hehe..
repot jee kat hal ehwal pengguna..
eh bole ker???
ekekekekeke.. report kat bos dia je anis :)
Post a Comment