Friday, July 16, 2010

nEscaFe 3 iN 1 mErOsakkaN JanTunG Dan BuaH PinGGanG?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 2:00 PM
Dari Laman Web Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM).

Jom kita baca dan fikir-fikirkan. Moga ada manfaatnya.....

Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan…..

Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.
Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasti:

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh
2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.
3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.
4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa.
5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.
6. Tapak tangannya.semakin basah.

Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat pemakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'

Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:

1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer)
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer
3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi
4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.
5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine
6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya
7. Elakkan mandi selepas makan
8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.
9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda
10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.
11.. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.

Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

Sekian wassalam wallahualam.

Sila klik pautan di atas untuk mengetahui beberapa pendapat yang lain.

Nota kakitanganku : 'non diary creamer'. Ini yang tidak elok rasanya. Elakkan dari apa juga jenis krimer yang di buat bukan dari susu. :))






22 kUs-kUs:

Lelaki Ini on July 16, 2010 at 12:40 PM said...

ak suke giler nescafe..
takutnya!

aNiSa hANg tUaH on July 16, 2010 at 12:43 PM said...

nescafe sgt sedap
:)alahai

LiNda on July 16, 2010 at 12:47 PM said...

Actually, apa2 sahaja minuman instant jika berlebihan akan memudaratkan kesihatan .


Saya pun minat nescafe 3in1. Tapi tidaklah berlebihan dan lebihkan minum air masak .

hans on July 16, 2010 at 12:47 PM said...

dulu aku suka nescafe tapi dah mak aku xbagi minum...
aku kadang2 curi2 juga minum
tapi skrg jarang lah
sebab memang xbagus minum nescafe selalu

p/s : Review Film : Mantra Filem Seram Paling Terbaik Keluaran Metrowealth?

JMR on July 16, 2010 at 12:50 PM said...

aduh..ni mslh utama aku skng nih. 3in1 dh lama xamik, tapi kat mamak nyer susu taktao lak diorg pki pe..kalo amik tongkt ali lebih ok x? kurgkan nescafe, lebihkan tngkat ali!

beautiful_rose on July 16, 2010 at 12:51 PM said...

huhuhu nasib baik aku anti nescafe or sebarg kopi.alahan dgn bende tuh...migrain pain nnt =( tp baunya sgt sedap kan.

puteri biru on July 16, 2010 at 12:52 PM said...

kebetulannya aku baru pekena nescafe 3in1 pagi tadi. heheh

lepas ni minum nescafe O sajalahh.

Misz Pinkie Winkie on July 16, 2010 at 12:53 PM said...

minggu nie asik beli nescafe ais jerk.
aduhai..kena kurangkan nie.
takut risiko akan datang.
thanks tedi info.

lupie on July 16, 2010 at 1:09 PM said...

Minum Milo!!!

cik aiLebiu on July 16, 2010 at 1:45 PM said...

owh..nescafe 3 in 1 je ke? nasib sya jenis yg x minum nescafe..penah try minum x pasal2 sume gastrik migrain keluar..

Ieda Al-Habsyi on July 16, 2010 at 1:58 PM said...

ko tau tedi, 2 hari lepas kat opis ieda minum nescafe 3 in 1, tgh mlm buta, aku dok ulang alik jamban, ingatkan salah makan. Esoknya, nak bancuh lagi nescafe tu, tetibe ternampak tarikh luput 3/7/2010! waaaaa!!!!! mujur takde ape2, ehehehe!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on July 16, 2010 at 2:01 PM said...

aku minum nescafe 3 in 1 setiap hari :(

suka makan burger :(
suka makan ais krim :(

Softtouch [Hanim] on July 16, 2010 at 2:14 PM said...

thanx tedi sebab share...

Lianna Umar on July 16, 2010 at 2:25 PM said...

Nasib sy pun sgt kurang minum nescafe 3 n 1..tp my ex osmate dulu sgtlah hantu minum ini..klu tk minum dia akan rasa ada yg tk kena..katanyelah..hoho thanks tedi..nk shre info nih dgn dia ;)

Hazzy Ishak on July 16, 2010 at 3:01 PM said...

suka minum susu, minum nescafe sekali sekala je. tak apa kot.

Latest Entry Hazzy,

Makan durian dengan nasi. Pelik ke?
Rahsia dahi wanita-orang berdahi luas sebenarnya pendiam tau
Terkena renjatan elektrik ketika tidur

[s][u][e][h][a][n][n] on July 16, 2010 at 3:13 PM said...

huhu alhamdulillah aku x gemar nescafe 3 in 1!

diraja22 on July 16, 2010 at 3:26 PM said...

bersederhanalah dlm megambil sebarang makanan.. semua nya klu berlebihan adalah memudaratkan..

FatinZol on July 16, 2010 at 5:47 PM said...

habbatussaudah tu elok diamalkan..

ada satu hadis nabi ckp,habbatussaudah tu ubat segala penyakit,kecuali mati..

boleh disemak kembali untuk kesahihan sanad hadis tersebut~

ciK LyndaWawa igUana on July 16, 2010 at 5:59 PM said...

betul tu..nescafe 3 in 1 akan buat efek camtu....

armouris on July 16, 2010 at 9:32 PM said...

info tentang buah pinggang di SIHAT SELALU - Kegagalan Fungsi Buah Pinggang

PinQib on July 17, 2010 at 9:27 AM said...

nasib le qib x minum smua jenis kopi ke neskpi ke.. busuk lerr..

Sekian. Eh. Ada update la. Jom singgah!

Salah bontot ke selipar?


The reveal of BVLgarigirl

s1t1 2uL41k4 on July 20, 2010 at 1:13 AM said...

saya hantu nescafe..

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting