Tuesday, July 27, 2010

SanTau, BusunG, TeTuJu Dan SeaLiran DenGannyA. PernaH DenGar aTau aLami?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:00 PM
Bila sakit, bawa ke hospital. Cari punya cari, doktor sendiri tidak dapat kesan apa sakitnya. Badan semakin kurus. Tetapi perut semakin ke depan. Eh! Bukan mengandung! Lelaki. Tidak mengandung. Berbulan-bulan bawah pemerhatian doktor. Masih buntu dan keliru.

'Bawa balik sahajalah ke rumah.'

Berubat cara kampung. 'Oh! Ini buatan orang. Busung. Ada gaduh atau berkelahi dengan sesiapa?'

Cerita di atas adalah contoh.

Setakat ini aku atau ahli keluarga belum pernah alami lagi. Tetapi masa di asrama dulu pernah lihat dengan mata sendiri dan saksikan apa itu 'tetuju'. Semasa duduk di beranda asrama menikmati minum malam, satu ketulan atau gumpalan cahaya melintas di hadapan kami dengan begitu pantas dan laju. Kata mereka itu adalah tetuju. Wallahualam.

Percaya kepada penyakit buatan orang? Pernah alami?

Nota kakitanganku : Bila manusia sudah di pengaruhi nafsu iri dan dengki semua itu tidak mustahil.





27 kUs-kUs:

Miss Izah Mohamed on July 27, 2010 at 10:13 AM said...

ALHAMDULILLAH.. XPENAH ALAMI.. MINTAK DIJAUHKAN

Dyna Yvonne on July 27, 2010 at 10:16 AM said...

pnh alami pd ahli kuarga sendiri...org dengki iri hati...
:(

Hazzy Ishak on July 27, 2010 at 10:17 AM said...

minta dijauhkan. sepanjang tinggal kat asrama belum pernah alami lagi.

pakcikLie on July 27, 2010 at 10:21 AM said...

Tetuju blm pernah tahu sblm nie...kalu seangkatan dgnnya maksudnya kena buatan orangla yer...
baca lah surah2 Al-Quran dan rujuk pada ulamak yg maklum ttg ini.

aNiSa hANg tUaH on July 27, 2010 at 10:24 AM said...

kak tedi.ayah nis pernah kena santau.
dan atuk nis pun meninggal sebab disantau
:(

Amieynna Amin on July 27, 2010 at 10:33 AM said...

pernah.. arwah nenek tiri meninggal kerana busung..
perut membesar tetapi tidak sakit..

makdara TERDIVA on July 27, 2010 at 10:33 AM said...

abah saya penah alami..
mase tu mak dgn abah blum kawin..kes org dengki kat abah sebab abah bercinta dgn mak..
at last org tu guna ilmu org siam..main cucuk2 patung mcm vodoo tu..mak cerita, keadaan abah mcm mayat hidup..macamane org buat kat patung tu..begitulah kena kat abah..
tp lepas berubat alhamdulilah sihat..

tp lately org yg buat ilmu2 hitam ni mcm cendawan tumbuh lepas ujan..

redNing on July 27, 2010 at 10:34 AM said...

xpenah kena lgi...mintak dijauhkan tuhan dri benda2 camtu

Softtouch [Hanim] on July 27, 2010 at 10:38 AM said...

mintak dijauhkanlah dr keluarga sy n kita semua...

ejaMaria on July 27, 2010 at 10:42 AM said...

percaya!... sbb benda2 ni pun makhluk tuhan... org je yg salah gunakan...

POSH76 on July 27, 2010 at 10:55 AM said...

tak bley tak caya....makin moden la ni...makin giler main antu huhu

[s][u][e][h][a][n][n] on July 27, 2010 at 10:59 AM said...

mintak2 dijauhkan...amin

Tupai Karan on July 27, 2010 at 11:05 AM said...

penah kot kena.. tp masih skeptik smp skang.. da p berubat, pastu ok da (ye kot). skeptik, sebab skang ni pengubat/pengamal perubatan pun manusia gak, blh jadi nak saiko kata kita kna buatan org (ye la da spital pun xleh diagnose).. pecaya separuh sbb tau mmg ada org xpuas ati ngan aku.. biaq je lah, yg penting Allah lebih mengetahui dan lebih berkuasa.

deatH_luVer on July 27, 2010 at 11:23 AM said...

arwah abah dulu meninggal sebab

- klu ikot doc - kanser hati..
- klu ikot perubatan tradisional - busung...

ntah la..
tapi perut mmg bengkak...

susah nak percaye mende2 neh semua..

deatH_luVer on July 27, 2010 at 11:23 AM said...

arwah abah dulu meninggal sebab

- klu ikot doc - kanser hati..
- klu ikot perubatan tradisional - busung...

ntah la..
tapi perut mmg bengkak...

susah nak percaye mende2 neh semua..

iqbalsyarie on July 27, 2010 at 11:48 AM said...

Yaa...minta dijauhkan Allah drpd benda ni~
Entry terpendek PondokCinta?

Misz Pinkie Winkie on July 27, 2010 at 12:06 PM said...

hai tedi.
lama tak komen..lin baru balik dari bercuti dan kursus.
winduu sama kamo.

pasal santau nie..
mintak2 dijauhkan dari perkara yang tidak2.
jika ada orang suka kita..kita menolak...diorang selalu gunakan benda ini.
takutnyaa...

relevan on July 27, 2010 at 12:10 PM said...

Nak percaya tak boleh sangat..nak tidak percaya pun tidak boleh sangat..cuma sentiasalah beringat ingat..

Nur Hawa Mohd Zin on July 27, 2010 at 12:16 PM said...

sepupu awe pernah kene..org tu buat sampai dia tak blh nak 'bersama' dgn suami dan asyik marah2 jerk...tapi skunk dah ok skt

Salmia on July 27, 2010 at 12:33 PM said...

apa2 hal pun minta saja dgn ALLAH..
:)
berdoalah selalu

QieFLy si Dolce on July 27, 2010 at 12:58 PM said...

saya pun tak taw kenapa dan mengapa mereka yang PHD ni harus menggunakan pertolongan dari alam ghaib...sedih sngt2....melayu plk tu pengamal tegar... :(

PHD = perasaan hasad degki

Entry terkini : LG Cookie Monster party - part 2 final

umi_e on July 27, 2010 at 1:14 PM said...

Salam...

Kisah lebih 20 tahun dulu... pernah 'termerayap' di rumah bomoh dan termasuk dalam senuah bilik yang penuh dengan patung-patung dan jarum peniti etc!

* takut! *

Dee on July 27, 2010 at 1:24 PM said...

x pernah alami..tp tau benda2 khurafat ni masih wujud..sbb manusia mmg x abis dgn hasad dengki..bwk dia pegi darul syifa' tedi..berubat cara Islam..insyaallah..boleh baik..kena segera..boleh maut kalo santau2 nih..

xazryx on July 27, 2010 at 1:35 PM said...

family aku sll kene bende2 nih .hum .

Hana Faza-same person on July 27, 2010 at 1:42 PM said...

kena selalu amal doa pendinding diri..Allah Lebih Berkuasa menghalang semua ni..mudah2an

::AnEp:: on July 27, 2010 at 2:28 PM said...

mintak dijauhkan..
hmm...perbuatan terkutuk ni..

wa on July 27, 2010 at 6:05 PM said...

erm..betulla citer santau tu...sakit hati la bila ade org sanggup wat camtu semaata untuk kepentingan sendiri..

*saya pernah terkena



Saya yang baek hati,
✿LyndaWawa✿
=)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting