Wednesday, July 07, 2010

TiPs : kEseLesaaN MemBaca.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 5:24 PM
Rasanya aku sudah menulis mengenai ini , tetapi hanya di selitkan dalam tips-tips yang lain.Tapi kali ini aku ingin tekankan pasal ini sahaja kerana aku sendiri telah mengalaminya bila masuk ke blog-blog yang lain.

Kamu tahu apakah funsi perenggan dalam setiap karangan? Selain untuk kekemasan satu-satu artikel ianya juga dapat membantu proses kelancaran membaca. Jika kamu baca buku, mungkin kamu jadikan penanda buku atau pen sebagai petunjuk agar apa yang kamu baca tidak lari dari pandangan. Jika di atas skrin? Mahu guna jari? He he he.

Tiap-tiap satu perenggan tidak perlu panjang. Cukup sekadar 7-8 baris dan tidak terlalu pendek. Perenggan memudahkan kamu membaca dan mencari ayat-ayat jika kamu terlepas pandang satu-satu 'point'.

Jika tiada berperenggan, 50 baris terus, boleh berpinar mata mencari ayat jika kamu mahu sambung membaca.

Atau kamu jenis yang tidak suka menggunakan perenggan ketika menaip?

Nasihat aku, andainya kamu mahu pembaca selesa dengan tulisan kamu walaupun ianya adalah satu artikel yang panjang, fungsi perenggan dapat membuatkan mereka tidak jemu membaca. Lainlah kalau sudah memang komen tanpa membaca. Letak satu ayat satu perenggan pun tidak baca juga. Ha ha ha.

Sekian, terima kasih.

Nota kakitanganku : Suka buat perenggan pendek-pendek!!





26 kUs-kUs:

Hazzy Ishak on July 7, 2010 at 3:08 PM said...

hazz guna perengan, senang baca dan tak keliru.

mama affan on July 7, 2010 at 3:09 PM said...

aku mmg minah perenggan..huhu..

cheqna on July 7, 2010 at 3:12 PM said...

betul tu..
maunya n3 panjang2 tak wat perenggan naya makcik nak baca...huhuhu

Miss Izah Mohamed on July 7, 2010 at 3:17 PM said...

lengkap & padat...
senang nk bace.. hehe

ejaMaria on July 7, 2010 at 3:18 PM said...

tak jadi baca klu entry takde perenggan... pening...

Anonymous said...

takde perenggan 1 hal..

lagi 1 hal kalau tulisan kecik besar bercampur..

fenin mak!

Elin on July 7, 2010 at 3:24 PM said...

suke perenggan pendek2 juge :)

yanamib on July 7, 2010 at 3:47 PM said...

klu xde perenggan jgn baca..nnt skt mata =)

Anisa on July 7, 2010 at 3:47 PM said...

kalau ade perenggan mmg memudahkan kite membaca
:)

bylindakitchen on July 7, 2010 at 3:49 PM said...

suker perenggan pendek-pendek jugak

Relevan on July 7, 2010 at 4:10 PM said...

Membaca suka langkau langkau bagi cepat habis..

Dee on July 7, 2010 at 4:18 PM said...

dee pun x suka baca blog yg xde perenggan..semak rasa pemikiran n pemandangan..

Dina Zakaria on July 7, 2010 at 4:19 PM said...

aku pun suka baca kalo perenggan pendek2..bila nampak panjang berjela x de perenggan, memang malas nak baca..hikhik..

kalau nak best lagi, tulis pakai point form..maklum ler lecturer..memang baca untuk carik isi penting jer..hihihi

Anonymous said...

betul2!!!

sueanne on July 7, 2010 at 4:41 PM said...

saya sokong..heeeeeeeee

Tengku Speki on July 7, 2010 at 4:42 PM said...

betul... bagus ko highlight kan ni tedi.. aku dah lama rasa geram baca entry org takde perenggan..!!

kekekekkeke

faezah hannah albaj on July 7, 2010 at 5:31 PM said...

sy tules ikut suka!! ^.^

zan xray on July 7, 2010 at 5:40 PM said...

hehe.. suka tip ni..

Unknown on July 7, 2010 at 5:48 PM said...

Er....pendapat Tedi pasal blog saya cmne?serabut x?huhu
Latest post:Perlukah kita berdoa..?

LuVidA^^ on July 7, 2010 at 5:54 PM said...

sy men tulis je.. perenggan pon pnjg2.. haha

kella on July 7, 2010 at 6:05 PM said...

betula weh... mmg ada sesetengahnya tu, koma ntah kemana.. titik ntah ke mana!

Murni Alfathunnisa on July 7, 2010 at 6:12 PM said...

saya suka buat perenggan!

ctpayong on July 7, 2010 at 6:18 PM said...

TQ ted!!

IntanBerlian on July 7, 2010 at 6:24 PM said...

aku setuju ted. aku suka baca kalau perenggan2.. senang.xdela berpinar mata aku pandang.

Softtouch [Hanim] on July 8, 2010 at 9:19 AM said...

thanx tedi share tips lagi..

m.q on July 8, 2010 at 11:27 AM said...

aku kah itu????
errr...er....errrrr...

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting