Sunday, July 04, 2010

Dari DaPur ciK TeDi : PuDInG roTi.

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:12 AM
Photobucket



Photobucket

Hari ini hari yang malas.

Cuaca mendung dan sesekali hujan gerimis buat aku rasa mengantuk sahaja. Sudah bersetuju untuk di belanja US Pizza, tetapi akhirnya aku tertidur sampai ke petang. Maaf pada orang yang mahu belanja pizza. Esok masih ada. Ekekekekke..

Puding yang mudah, ringkas dan cepat. Tengok ada 4-5 keping roti yang tidak berusik. Jadi buat puding sajalah. Sebab selalu buat Bingka Roti. Hari ini kita ubah selera.

Pernah buat Puding Roti, tapi entah mana letak resepi. 'Gugel' jumpa resepi ini. Cubalah.

Bahan-bahan :

• 4 keping roti
• 2 biji telur
• 1/2 cawan susu pekat
• 170ml susu cair
• 8gram serbuk agar2
• 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
• 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
• 31/2 cawan air= hana gune cwn biasa 230ml
• 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara :

1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2!
5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak di makan ketika sejuk!

Ambil dari sini.

Aku buat macam terlembik sedikit, tapi sedap tetap sedap. Puding roti ini memang lembut. Bayi tiada gigi pun boleh makan. Ekekekeke..

Selamat mencuba!!

Nota kakitanganku : Kepala pusing. :))





18 kUs-kUs:

e.t.t.y on July 3, 2010 at 8:06 PM said...

bagus. mcam nk try.

Salmia on July 3, 2010 at 8:07 PM said...

anto sini sikit

ckLah on July 3, 2010 at 8:14 PM said...

Sedap ni!

Cik Akma on July 3, 2010 at 8:28 PM said...

yeahh mak kite selalu buaat. sedaaapp :D

bellar0ssa on July 3, 2010 at 8:29 PM said...

ted sedapnye. aku nak resepi bingka.huhu

sI tEDI on July 3, 2010 at 8:31 PM said...

kepada sesiapa yg mahu resepi , silalah klik kat link yg di beri ya?
Terima kasih. :))

arboqskii on July 3, 2010 at 9:38 PM said...

nampak lazat sungguh...

Tupai Karan on July 3, 2010 at 10:20 PM said...

cambes ja.. nanti nak trai lah gak.. tp tgk cam complicated plak.. haku ni da la 'pelamas' haha..

Kak Anie on July 3, 2010 at 11:21 PM said...

tEDl...kalau akak buat puding...akak makan sorang...bebudak tak suka...

Liliyuli on July 3, 2010 at 11:56 PM said...

puding roti?? baru tahu ni...

Liliyuli on July 3, 2010 at 11:57 PM said...

puding roti?? baru tahu ni...

LiNda on July 4, 2010 at 12:06 AM said...

ermm.. lepas makan puding roti sure kepala tak pusing ..

tEdi , ada award utk awak .. dipersilakan ambil yeaaa...

QieFLy si Dolce on July 4, 2010 at 12:07 AM said...

aduh mengancam sungguh puding roti itu...
Entry terkini : Tak pasal2 dapat ceramah free

ctpayong on July 4, 2010 at 12:24 AM said...

aku layan argentina vs germany. ko sempat buat puding ted? terbaik la ko...ekkkeke.

Nerzhul on July 4, 2010 at 1:57 AM said...

malas-malas jadi jugak puding roti. biasa orang malas-malas ni tido je yang jadi.hahaha

Raihanna on July 4, 2010 at 5:38 AM said...

wow...nmpk cm sedap...antala sni sket...

deena awanis on July 4, 2010 at 10:31 AM said...

menarik2..aku suka resepi yg simple camni..hehehe

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on July 5, 2010 at 9:18 AM said...

nak cuba jugak la time aku bercuti rehat nanti :)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting