Thursday, May 06, 2010

Makcik, PinDahLah BernIaGa kuIh kE SeBeLah RumaH SayA. Hari-HarI saYa BeLi. KaLau TiDak Laku sayA BoRonG seMua . sEDekah kE suRau....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 3:05 PM
Photobucket

PENJUAL kuih, Madinah Zen, 49, dibantu anak saudara, Abdul Najib Solo, 29, (kiri) masih lagi menjual kuih pada harga 10 sen sebiji di Kampung Hilir, Sibu. Beliau yang menjual kuih lebih 5 tahun di kawasan itu berpendapat bersedekah sambil berniaga adalah lebih baik daripada menjual kuih pada harga yang tinggi sehingga ...orang kampung tidak sanggup membeli. - Foto Rosdan Wahid
. Berita Harian.


Bajet macam Sibu itu di Melaka. Kalau di Melaka tidak perlu ajak pindah ke sebelah rumah aku. Ekekekekekke...

Serius. Kuih sekarang adalah mahal. Sebiji 30 hingga 45 sen. Contoh dekat Pasar Malam Ayer Molek sebiji kuih 30 sen. Kalau Popia basah 60 sen.

Belum lagi aku jumpa kuih sebiji 10 sen. Kalau 3 RM 1.00 itu ada.

Besar pahala makcik itu. Jual kuih sekitar 10 hingga 25 sen. Anggap bersedekah kalau kos buat kuih lebih dar harga jualan. Semoga murah rezeki makcik.

Tempat kamu masih ada orang jual kuih 10 sen sebij atau sekeping? Sila nyatakan di mana, aku mahu datang beli. Hik hik hik..

Nota kakitanganku : Suka kuih lopes!





30 kUs-kUs:

CEOMesinTaip on May 6, 2010 at 1:50 PM said...

susah nak jumpa yang macam tu skrg ni cik tedi...tegar katanya....hurm..makcik tu mmg ikhlas..moga Allah lebih memberkati kehidupan makcik itu..amiinn

Unknown on May 6, 2010 at 1:52 PM said...

skang dah jd 50 sen sekeping.. kalo popia basah lak dah jd rm1.20..

dah xde yg yg bwh 50 sen.. kalo yg 3 biji rm1 tu, kuihnya besar lagi penumbuk budak kecik umor 7 taun... :)

Hafiz Yusof on May 6, 2010 at 1:53 PM said...

murah gila...

ni kalau dekat ni best ni

Ms.Lilies on May 6, 2010 at 2:05 PM said...

aku pun nak suh makcik tu pindah sebelah rumah akula hihihi...
murah tuuu...
kat sini kemain mahal..tensen2

Unknown on May 6, 2010 at 2:06 PM said...

murah kan, sedapp nyer kalau dapat murah pulak tu :)

azieazah on May 6, 2010 at 2:10 PM said...

Saya pula yang kesian tengok makcik tu. Dah berumur juga tu kan? Saya tahu mesti penat buat kuih tu. Dan mesti nak mulakan beberapa jam lebih awal sebelum jual. (Mungkin awal pagi)

Macam tak baloi dgn penat lelah. Lagipun harga barang mentah dah makin mahal.

Kesian... sbb simpati. Bersedekah sampai diri sendiri jadi tak larat dan jatuh sakit pun.. nampak tak kena gaya. kan?

*pendapat peribadi saya. Mana ler tahu kalu dia memang ada 4,5 orang pembantu dan mendapat modal tajaan.

Epul Azimi on May 6, 2010 at 2:20 PM said...

orgnye,tak penah lagi jumpa kuih semurah tu..:)

white rose on May 6, 2010 at 2:24 PM said...

perggghh...kenyang giler kalo beli sehengget dh dpt 10 ketul...

kt sek sy nasi lemak 40sen, kuih 20sen, eskrem malaysia 10sen...

::CaHaYa KeJaYaAn:: on May 6, 2010 at 2:26 PM said...

=)

fara on May 6, 2010 at 2:30 PM said...

frh pon bru beli goreng pisang berhampiran opis.
50sen satu! Gila ah!
Naseb baek cedap!

:)

Misshy Innz on May 6, 2010 at 2:38 PM said...

kalo murah gini kat sini, leyh wat kenduri dengan hanya rm3 donat.
hehe ;)

bake btl mak cik neyh eh ;p

Hana Faza-same person on May 6, 2010 at 2:50 PM said...

sekarang ramai fikir nak untung aje.. pernah hana smpai kat bandar baru, sempadan perak penang..wow! masih ada orang jual kuih 10sen tau.. i like u lah makcik! hehehe

[s][u][e][h][a][n][n] on May 6, 2010 at 3:04 PM said...

fuhh murahnyer kuih makcik tu...

aku pun suka kuih lopes tapi x reti buat :p

mama affan on May 6, 2010 at 3:18 PM said...

ko x yah beli..mai tpg aku suh mak aku buatkan..tau..

sueanne on May 6, 2010 at 3:20 PM said...

aduhh..murahnyaa..sebiji 10sen?..

semoga rezki makcik tue berlipat-lipat kali ganda..aminn..hehehe..

* kalau tak salah, ada gerai makan..sekali makan bayar RM2 hengget..makanlah seberapa byk yang anda nak makan..ada kuar paper..klau tak salah lah..hehehe

FaTiN on May 6, 2010 at 3:25 PM said...

biar betik 10sen sebijik? mak cik, meh pindah depan rumah saya sekarang. tak payah pindah sebelah umah kak tedi. saya akan jadi regular customer mak cik.hehe

Unknown on May 6, 2010 at 3:28 PM said...

wah murah betul kueh makcik neh
mesti rezeki pun murah



teringat akan nasik lemak 30sen di suatu tempat di area Muar....

a.z.r.i.n.a.03.07 on May 6, 2010 at 3:35 PM said...

ada jumpa sebiji seposen. kat Tesco ; donat kecik2 tu..

bila beli mesti 3 plastik. Utk bbdak. Sorang sepuluh.. takyah gaduh-gaduh..

bylindakitchen on May 6, 2010 at 3:59 PM said...

takdelah tedi.
zaman skang nie semuanya mahal.
kalo balik kampung baru merasa kuih besar pastue murah..
hehhehe

suka karipap sardin.

Shamrin Mat Janih on May 6, 2010 at 3:59 PM said...

rsnya dlm tahun 1999 time aku still sekolah menengah pun, kuih dah harga 20sen, 30 sen. sekarang ni kt kota kinabalu, sabah. rata-rata, rm1=3 biji,

d0tbl0gsp0td0tk0m on May 6, 2010 at 4:02 PM said...

kalau makcik tu berniaga kat office aku nih.... aku rasa le... kalu dia buka pkl 3... 3.15 dah tutup.. habis aku borong.. lepas tu aku jual plak 30 sen kat kawan2.....

Relevan on May 6, 2010 at 4:36 PM said...

Minta juga makcik datang berniaga dekat tempat saya ini..

Nerzhul on May 6, 2010 at 4:39 PM said...

cayalah makcik. biar rugi kat dunia. kat akhirat untung insyaAllah.

ciK LyndaWawa on May 6, 2010 at 4:49 PM said...

sedihnya tengok makcik ni..mulia sungguh hati dia

Fazleyatul Aini on May 6, 2010 at 5:01 PM said...

murah rezeki makcik ni
aiyyooo kadang2 beli roti sardin pon sekeping singget
padahal, singget tuh, boleh dapat setengah buku roti gardenia
sardin pon setakat mana je kan
ini la dunia skrg
mengejar untung je

kella on May 6, 2010 at 5:28 PM said...

seposen ted?murah la rezeki makcik ni... berniaga sambil bersedekah, aku pun nak guna konsep seperti itulah! :)

umi_e on May 6, 2010 at 6:36 PM said...

salam...

mak aiiiiiiiiii ini harga zaman kak e kecik2 dulu!!!

* sekarang paling murah pun RM1 = 3 keping kuih!

** maksik tu tolong buatkan je kot... **

N@zihah on May 6, 2010 at 9:11 PM said...

"...berpendapat bersedekah sambil berniaga adalah lebih baik daripada menjual kuih pada harga yang tinggi sehingga ...orang kampung tidak sanggup membeli."

sukanya cara mak cik tu berfikir!!!
ni la namanya,peniaga yg sejati.
geramnya tgk kuih donat dia yang gebu tu..slalunya,beli kuih ni Rm1 baru dpt 4 biji,bayangkan kalau kuih tu cuma 10sen or 25sen mcm mk cik ni jual,aouw!!puasnya makan,teringat zaman dulu,sekolah rendah.zaman sekarang mana ada lagi kuih jual 20 sen satu.

N@zihah on May 6, 2010 at 9:13 PM said...

yes mak cik ni telah mengharumkan nama org borneo(sabah sarawak)..haha,sukanya saya!

Anep™ on May 7, 2010 at 10:15 AM said...

mak cik is the best!
murah sih...
bole bli byk2...
cayalah!

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting