Monday, May 03, 2010

sI kUraP : kucInG YanG SoPan sanTun, RamaH TamaH Dan BerBuDi BahaSa! CoNtOhI BeLiau. BravO!! BravO!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 6:10 PM
Photobucket


Photobucket

Photobucket

Photobucket

Jangan menilai dari kulitnya. Tapi isinya. Sesuai untuk Si Kurap.

Budak paling baik. Walaupun kurap pandai bawa diri. Tidak susahkan orang, Kalau lapar pun dia tidak bising-bising minta makan. Dia tidur sahaja. Kalau aku beri makan dia makan. Kalau tidak dia tidak minta. Wah! Baiknya dia.

Aku memang panggil dia Si Kurap. Nama itu yang sesuai. Kalau kuning , kucing betina sebelah sudah ambil nama itu. Kalau Oren, buat aku ingat pada Dak Oyen pula. Panggil Si Kurap sahajalah! Dia pun macam setuju saja. Tak gitu Si Kurap? Ha ha ha..

Dia sudah aku bawa ke Jabatan Haiwan untuk suntikan kurap. Tapi macam lambat pula untuk tunggu sebulan lagi untuk suntikan kedua. Ada blogger yang mencadangkan beli krim Gamat untuk kurap. Pakcik Arnab jiran sebelah juga mencadangkan perkara yang sama. Kucing dia Si Kuning sudah cantik bulunya bila di sapu krim kurap.

Oh! Di mana mahu dapatkan krim kurap? Di kedai haiwan atau farmasi? Krim kurap untuk manusia pun bolehkan? Nanti aku cari okey Si Kurap! Harap bersabar.

Kerjanya asyik tidur sahaja. Dak Kimo pun boleh buat 'boo layan' sahaja dengan dia kalau bertembung. Tengok!! Kucing yang baik memang di pandang baik oleh kawan-kawan kucing yang lain. Oh! Terharu! He he he he..

Nota kakitanganku : Harap Si Kurap boleh sembuh dari kurap tebalnya. InsyaAllah...









32 kUs-kUs:

ejaMaria on May 3, 2010 at 4:05 PM said...

dak Kimo takut nak bergumpal ngan si Kurap... takut jangkit... hehehe

[s][u][e][h][a][n][n] on May 3, 2010 at 4:07 PM said...

alah baiknyer si kurap...nnt bila kurap dah baik tukar nama x? huhuhuhu

Aqma eUcaLypTus GurL on May 3, 2010 at 4:08 PM said...

sapu minyak gamat pun okey jugak..
saya pernah buat jugak... baik lar.. try lar..

ashie023 on May 3, 2010 at 4:18 PM said...

ye saya makcik arnab dari terengganu pun, bercadang begitu juga,..hwhahhaa...

dak kimo tuh takut nk tegur kot...segan..whaha..

aNiSa hANg tUaH on May 3, 2010 at 4:27 PM said...

smoge si kurap akan cepat sembuh
:)

QieFLy si Dolce on May 3, 2010 at 4:30 PM said...

sweet tngok Sikurap tu....dari cara akak tedi describe pasal si kurap sngt indah hahaha....budaknya baik tak bnyk songeh .....smoga cepat smbuh ya si kurap....

safiyyahosman on May 3, 2010 at 4:39 PM said...

u..letak ja gel gamat leesa formula..sbb piya pnah letak dekat kucing piya kaki dia nek kurap mcm si comel kat atas nih..law dia jilat ka hapa pon xpa.xmudarat..try la ei..

azieazah on May 3, 2010 at 4:39 PM said...

Tiada masalah yg tiada penyelesaian.. Selamat mencuba... Semoga cepat ler baik dan nanti berubah menjadi gebu...

hehehehe kaler dia cantik...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on May 3, 2010 at 4:40 PM said...

wah tedi baiknya ko
kalau kucing ada kat rumah aku, dah tentu mil aku halau huhu
aku?? taktau juga

ko mmg baik hati :)

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ on May 3, 2010 at 4:46 PM said...

syok nyer tgk dia lena....

kella on May 3, 2010 at 4:48 PM said...

ini si kurap yang ko amik ritu tu ke?
ko memang si baik hati kan tedi!
semoga dirahmatiNya..
sejuk aku melihat karenah ko dan kucing2 kau..

:) ku tersenyum..
kucing2..kau terbela dgn adanya manusia jenis si Tedi nih!

(dari tadi aku nak ngomen kat tempat ko nih! asyik dok hang je komp aku nih! gembira dapat komen sini!)

kak anie on May 3, 2010 at 4:51 PM said...

Sungguh rupanya buruk...tapi hatinya baik...

Panggil le dak Urap...hehehehe...manis sikit kedengarannya

miss lolly a.k.a luvfareda on May 3, 2010 at 5:01 PM said...

kurap2 p0m pel0k2 beshhh tu :-)

Kyuubi_85 on May 3, 2010 at 5:05 PM said...

try je mana2 ubat yg ada,. rasanya semua berkesan tu. moga cepat sembuh, pasti comel :D

POSH76 on May 3, 2010 at 5:07 PM said...

tulunla jgn letak gamat ker apa2 minyak ker...apapun pls la bawak ker doktor yer...i dulu poposh pernah kene camni pandai2 pi beli krim kurap la dok dgr cakap org...makin gatal lagi ada...last2 bawak vet sekali injek terus elok...so jgn ler percaya petua yang bukan2 ni yer...

meera said...

salam tuan blog,

selepas melihat gmbr kucing ni kan... saya ada cadangan... cuba gunakan serbuk belerang (warna kuning) campur dgn minyak kelapa lepas tu lumurkan kat kurap tu... buat la 2-3 kali insyaallah... berkesan...

saya biasa buat dekat kucing saya, alhamdulillah hilang segala kurap tu dan bulu dia tumbuh spt sediakala... cubalah... lg pun kesannya cepat dlm 2-3 hari dh nmpk kesannya...

ciK LyndaWawa igUana on May 3, 2010 at 5:17 PM said...

nenek saya letak minyak gamat je kat kucing....hilang jugak....=)

m.q on May 3, 2010 at 5:36 PM said...

aku mula2 letak minyak gamat jugak
tapi kt tpt kurap yg dh keras tu(sbb dh lama berkurap kot)
agak lmbt skit nak baik

last sekali aku p vet, ubat kurap dia mebeles tol
sehari dua je hilang terus kurap dak bobo..huhuh

saya_arief on May 3, 2010 at 5:39 PM said...

bagus2..si kurap yang bagus.

~LP Lum~ on May 3, 2010 at 5:40 PM said...

tedi... walaupun si kurap berkurap, tapi dia tetap cumel... :)

umi_e on May 3, 2010 at 6:30 PM said...

Apakah si Kurap bukan dan Oyen?

* Teringat Mahzuz waktu mula2 dibawa pulang, begitulah kurapnya - amat tebal hinggakan bulu ekornya pun habis tanggal... :S

al-mankaraqi on May 3, 2010 at 6:43 PM said...

kurap tapi mesra............tukar la nama kak tedi..nama tu kan do'a...........bg nama Tiz.....boleh? er betina kew?

alvin takda rumah harga 8juta.... on May 3, 2010 at 6:47 PM said...

tedi..aku tak sangka kau akan jaga kucen ni..kagumnya aku!!semoga kau murah rezeki..

mamai on May 3, 2010 at 7:02 PM said...

kedai kat bandar jasin tukan banyak tak pun pie la bandar merlimau...

Hana Picca on May 3, 2010 at 7:03 PM said...

kalau rajin dan si kurap beri kerjasama, tolonglah dia kikiskan sikit2 guna blade bagi nipis sikit kurap tu..tp jgn smpai terpotong telinga sudah..hehehe..pastu leh letak ubt kurap..boleh beli kat petshop atau klinik haiwan..selalu ada..

e.t.t.y on May 3, 2010 at 7:43 PM said...

byk dah suruh kamu apply minyak gamat. mmg tu je mujarab dan murah!

kita ada satu minyak ni. nama dia minyak tongkat. ala ala minyak gamat juga, tp ni family punya bisness kt kampung.

kang kalau ada stock, kita roger kamu.

Miss ... on May 3, 2010 at 8:49 PM said...

oh bela ekk dak kurap ni hehe bagus2 :)

she_mah on May 3, 2010 at 9:18 PM said...

letak minyak gamat je..gerenti ok. :)

Papa meow on May 3, 2010 at 10:27 PM said...

Selalu injek lepas semingu dia ok, kalau ubat sapu pn ok dlm seminggu. Gamat pun lebih kurang tu. Yang paling cepat minyak afiat. 3 hari baik.

DALILA MISMAN on May 3, 2010 at 10:33 PM said...

ha ah..kita pun sapu minyak gamat kat telinga kucing yang ada kurap tu..berkesan!!he2

cubalah..InsyaAllah cepat baik..

N@zihah on May 4, 2010 at 4:14 AM said...

Slm,awak,pliz guna penicillin.kucing2 saya ada yang teruk kurap dr kucing sdari,tapi cepat sembuh lps apply penicillin,penicillin tu bunuh kuman.kalau xdpt cari,guna dettol,apply kat kurap dia tu,ok.kalau menjadi,bgtau la saya ye.

LITTLE PERSON on October 12, 2011 at 12:00 PM said...

krim kurap yg sy beli di petshop mmg bgus. herbal base. repellent pulak tu. bekas tiub mcm ubt gigi..try la nnt :)

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting