Saturday, May 01, 2010

Ya Allah, anDai Dia akaN Terus MenDeriTa, Kau amBiLLah nyAwanyA. JiKa seBaLiknyA, Kau SemBuhkaNLah Dia.... Amin...

cOrat cOret Oleh : myQza pada 6:30 PM
Photobucket

Reaksi pertama aku adalah menangis melihatnya. MasyaAllah.

Allahuakbar. Hati sayu sangat. Hiba.

Dia masih menghela nafas perlahan. Perlahan. Tidak berupaya untuk bangun. Lemah tidak berdaya. Ulat sudah mula keluar dari kakinya yang sudah membusuk. Seksanya dia. Betapa sakitnya dia. Sesakit hati yang melihatnya.

Menurut kata tuannya, dia sudah hilang lama dari rumah.Tidak tahu ke mana. Cuma di jumpai bila mereka berbau busuk di dalam stor. Dia di jumpai dalam keadaan tersepit. Masih bernyawa. Masih hidup. Begitu kental jiwanya untuk hidup.

Menurut pembantu perubatan dia mungkin di simbah air panas. Kaki dan sebahagian badannya lodoh. Sudah berulat. Berbau.

Besarnya kuasa Tuhan. Dia di jumpai masih hidup. Aku cuma berpesan kepada adik-adik itu, teruskan beri dia makan dan minum. Guna picagari. Jangan putus asa. Beri dia peluang untuk hidup. Bergenang airmata aku saat mengucapkan kata-kata itu! Ahhh! Aku memang terlebih sudah!!

Photobucket

Oh! Petang semalam aku membawa Si Kurap ke Jabatan Haiwan untuk di suntik ubat kurap. Di situlah aku bertemu si kucing malang itu yang terlupa aku tanyakan namanya.

Semoga Allah mendengar doaku. InsyaAllah.

Nota kakitanganku : Aku tanya MA, boleh tidak suntik 2-3 kali ubat kurap itu. Kurap dia tebal sangat ni.' 'Eh! Tak boleh kak. Sebulan sekali je!!' Lambatlah kau sembuh Si Kurap!!







23 kUs-kUs:

meowwmania on May 1, 2010 at 3:08 PM said...

sayu hati tgk kucing tu :(

ya Allah berikanlah yg terbaik utk kucing itu, sesungguhnya Kau maha pengasih, maha penyayang dan maha mengetahui

amin...

NuR on May 1, 2010 at 3:08 PM said...

sedihnya tgk tu cik tedi..

QieFLy si Dolce on May 1, 2010 at 3:29 PM said...

kak tedi is the best la....

apa pown sabar yer kak...

hanie@nisya on May 1, 2010 at 3:45 PM said...

sedihnye... :(

..::..ein..::.. on May 1, 2010 at 3:47 PM said...

kasihan kucing tu..masa stokin nyawa2 ikan, ein bisikan kat dia "pergilah dari menanggung derita" mmg bergenang airmata ckp camtu..x smpai ati tgk terseksa...

umi_e on May 1, 2010 at 3:57 PM said...

Salam... Allah masih mahu si kucing itu hidup... Alhamdulillah dia ditemui oleh tuannya.

* siapakah manusia durjana yang melakukan kejahatan kepada binatang yang tidak dapatmberbuat apa-apa...

** Mau saja mulut ini mengeluarkan kata2... Fxxx Yxx!!! pada manusia itu!

messyremo on May 1, 2010 at 3:58 PM said...

alahaiii...

kesiannye...naye kucing tu..

~LP Lum~ on May 1, 2010 at 3:58 PM said...

salam tedi~

ciannya... ngape ar kejam sgt manusia skang nie??

cian gak kat Si kUrap yg akan lambat baik tu...

Aiza on May 1, 2010 at 4:00 PM said...

sedih... takmo tgk lama² nnt nangis.. moga dia cepat smbh ya allah.. aminnn

ashie023 on May 1, 2010 at 4:11 PM said...

semoga cepat sembuh...
tolonglah jgn perlaku kejam terhadap makhluk ALLAH S.W.T

akudandia on May 1, 2010 at 4:43 PM said...

sian tgk kucing tu..
sdey sesangat2..
huhuh..
derita tgk kucing cm tu..
moga kucing tu cpt sembuh..

Kak anie on May 1, 2010 at 5:01 PM said...

Kalau betullah dia disimbah air panas...ntah siapalah yang tidak berperikemanusiaan melakukkannya...sampai hati melakukan perbuatan keji itu pada haiwan yang tidak berakal itu

Semoga doa tEDl dan kita semua dimakbulkan...ameen...

TiTin on May 1, 2010 at 5:20 PM said...

siannye kt kucing tuu..

semoga die cpt sembuh...

aNiSa hANg tUaH on May 1, 2010 at 5:20 PM said...

emmm
terharu

haiwan pun makhluk Allah
hm

i n n z c h u b b y on May 1, 2010 at 6:01 PM said...

sedihnya....

inn teringat lagi ada kucing jiran digigit oleh anjing...

kaki kiri depan dia kudung skrg ni...

sampai berulat2...

jiran inn dah x jaga dia lagi sebab kaki dia dah camtu...

dia dtg umh inn dan adik inn bersihkan dan sapu ubat gamat kat kaki dia...

alhamdulillah,kini kaki dia x de ulat lagi...

jln2 pun terhencut2...

keen on May 1, 2010 at 6:05 PM said...

Allah lebih mengetahui....

tedi: akak cuma letak krim gamat jer pada kucen kurap..cepat gak baik..tapi kena rajin ler...

LiNda on May 1, 2010 at 6:12 PM said...

Saya pun beri suntikan sebulan sekali pada anak2 kucing kesayangan.

Apapun... moga si putih, segera sembuh .

e.t.t.y on May 1, 2010 at 6:18 PM said...

cik tedi, boleh tak kita berdua tak buat entry sedih2 camni?
asyiklah nk syahdu syahdi je kan.

semoga Allah panjangkan umur kucing putih ni.

semoga Allah bagi balasan yg setimpal pada sesiapa yg dera dia.

jahat!

Tuah Hanani on May 1, 2010 at 6:41 PM said...

Ya Allah... Zalimnya manusia buat mcm ni pd binatang.
Inilah yg terjd bila akal manusia jd lebih keji dan hina dari haiwan.
Lupakah dia pd kucing yg menjadi haiwan kesayangan Nabi?

Akak tak sanggup nak tgk kucing tu menderita mcm tu.
Seandainya dia ingin berjumpa dgn tuannya sblm dia "pergi", maka hajatnya dah pun tertunai.
Bg akak, biarlah dia pergi dgn tenang krn jika dia hidup pun, dia akan menderita dan sengsara.

Akak tak mampu nak tulis pjg2. Dah tersedu2 menahan tangis ni...
Semoga Allah berikan apa yg terbaik dan sesuai utk dia. Amin...

Ejamaria on May 1, 2010 at 8:14 PM said...

kena simbah ngan air panas?

zalim nye... takde hati perut langsung!

ciK LyndaWawa igUana on May 2, 2010 at 12:29 AM said...

ciannya dia....erm...

N@zihah on May 2, 2010 at 11:02 AM said...

Kesian nya kucing tu!mesti dia rasakan setiap detik,kesakitan demi kesakitan sblm dia ditemui~haila,kucing..knp la kaum mu sentiasa ditindas sebegini?

zalyeaclik on May 2, 2010 at 12:18 PM said...

Ya Allah....kesian nye kucing tu.Manusia jenis apelah yg sanggup buat begitu pada dia....

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting