Wednesday, May 26, 2010

UJiaN keseTiaaN YanG MenyakiT Dan MeLukaKan HaTi : "aBanG sunyiLah. BoLeh aBanG TeleFon?"

cOrat cOret Oleh : myQza pada 6:44 PM
Photobucket

Pernah lakukan ujian ini. Ini bukan ujian Matematik atau Statistik. Tapi ujian kesetiaan kepada pasangan masing-masing.

Seorang kawan bercerita tentang ujian kesetiaan yang di lakukan kepada suami. Keputusannya, dia berasa hampa dan kecewa. Tertekan dan gundah gulana.

Dia hanya menyamar dengan berSMS dengan sang suami. Menggunakan nombor baru dan berpura-pura salah nombor ketika menghantar mesej. Tapi sayangnya, ianya tidak berakhir di situ. Tetapi itu satu permulaan yang tragik.

Sang suami terus menerus menghantar SMS dengan harapan ada balasan yang di inginkan. Ianya hanya mengguris hati sang isteri. Oh! Inikah suamiku?

Dia mengambil langkah drastik. Melayan setiap SMS yang tidak putus kunjung tiba. Berlarutan hingga berminggu-minggu. Setiap panggilan tidak pernah sekali pun di layan. Setiap ajakan keluar di berinya pelbagai alasan yang munasabah demi menjayakan misi ujian yang sedang berlangsung.

Kemuncaknya, pada satu malam ketika sang isteri dan anak pulang ke rumah emaknya untuk bermalam, si suami menghantar mesej kepada 'kekasih gelapnya'.

'Abang sunyilah. Boleh abang telefon?'

Gugur airmata sang isteri mendapat mesej tersebut. Apa yang berlaku seterusnya tidak pula di ketahui kerana cerita tergantung setakat itu sahaja. Aku juga tidak mahu bertanya lanjut. Hanya mendengar apa yang di luah sahaja.

Siapalah aku untuk beri nasihat. Cuma aku pesankan, jagalah rumahtangga sebaik mungkin. Jangan jadikan keputusan ujian ini alasan untuk menjauhkan diri dan berasa kecewa atau luka kerana sakit yang sedang di rasa ini, kitalah puncanya. Kita yang tiada kerja cari kerja.

Aku tidak tahu orang lain. Tapi jika aku, biarlah aku tidak tahu dari mahu mencari sendiri bagaiman dia sebenarnya.

Kamu pula bagaimana? Sanggup buat ujian kesetiaan kepada pasangan?

Nota kakitanganku : Ujian mata pun aku gagal! He he he he






48 kUs-kUs:

deatH_luVer on May 26, 2010 at 2:15 PM said...

hehe..pernah menghadapi kaum suami begini..
sangat tidak sedar diri kan mereka..

kak anie on May 26, 2010 at 2:17 PM said...

Bagi sang isteri...jgn sekali2 lakukan ujian kesetiaan pada suami...kerana kalau begini jadinya pastinya hati jadi sakit...merana...derita...dan akhirnya rumahtanggan jadi berantakan...bak kata tEDl...takde kerja cari kerja...takde penyakit cari penyakit...

Jagalah suami dan rumahtangga sebaik mungkin...sbb adakala lelaki ini pantang sahaja ada peluang...

iCe on May 26, 2010 at 2:19 PM said...

tu laaaa sape suruh dia gatal2 nak ngetest laki dia... tak pasal2 makan hati berulam jantung tapi dakni suka cara dia tu sebenarnya... at least dapat gak tau 'the other side' of her husband tu.... hahahaa ekceli suami2/isteri2 pun patut cek hp pasangan masing2, mana laa tau kot2 pasangan kita tu noti2 kat belakang kita... zaman sekarang ni macam2 bley jadi wooooo..!!!!

cikgu isza on May 26, 2010 at 2:28 PM said...

rasanya cara ini bukan mengambar sikap sebenar suami pun.. menambah sakit hati dan bakal merosakkan rumahtangga lagi adalah..

ejaMaria on May 26, 2010 at 2:28 PM said...

tak yah la nak uji2 macam ni... selagi diizinkan Tuhan, insyaAllah jodoh tu berkekalan...
nape nak seksa jiwa raga sendiri? huh

Misz Pinkie Winkie on May 26, 2010 at 2:31 PM said...

bahaya ujian macamnie.
silap langkah rumahtangga boleh berantakan.
biarlah kita tidak tahu dari setiap hari kita makan hatie.

@rE-LonG on May 26, 2010 at 2:35 PM said...

Ehem..Ehem..actually..mse blajar dlu kT pnah wat..ada yg bls..n ada yg xbls..

tp ksimpulanY..kT sndiri pn xmo wat ujian tu..biarlah kt sndiri xtau..kT spendapat dgn tedi gak.. ;)

Ape2 pn..hope xda org yg cuba wat ujian mcm tu..kang xpsl2 mCm carik pyakit jer..huhu

a.z.r.i.n.a.03.07 on May 26, 2010 at 2:42 PM said...

tak nak ar buat camni.

Alhamdulillah. syukur. terima seadanya.



*pernah gak tanya ? pastu abg kata nak ke? hehehe.. terus diam.

[z@ck] on May 26, 2010 at 2:43 PM said...

cari nahas tu..isk..kenapa perlu uji kesetiaan lelaki smpi macam tu sedangkan di penghujungnya si isteri tau yang dia akan sakit menderita?

whyyyy

baby berry on May 26, 2010 at 2:47 PM said...

huhu rase takut dgr..

Softtouch [Hanim] on May 26, 2010 at 2:50 PM said...

sy rase biarlah sy tau dr awal dr sy kene tipu idup2...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on May 26, 2010 at 3:06 PM said...

aku juga takut :(

lebih baik tak tahu

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ on May 26, 2010 at 3:07 PM said...

tak pernah wat
dan rasa2 nyer tak nak wat
nanti kita yg terluka balek...

fikaryna on May 26, 2010 at 3:14 PM said...

kadang2..bila ada ruang dan peluang..apa2 yg x baik mmg boleh terjadi..jd drpd bz2kan buakn ruang dan peluang..apa kata bz2 kan cari segala penghalang dan penghadang kpd ruang dan peluang tersebut..kan..

aku ujian bau pun fail..haha..

embun d tengah malam on May 26, 2010 at 3:22 PM said...

senyum saja

atty's on May 26, 2010 at 3:22 PM said...

sama lah tedi ..kty ujian mata pun gagal..

Dyna Yvonne on May 26, 2010 at 3:24 PM said...

penah wat ujian begini..
uhuh...terasa perit...

niesz on May 26, 2010 at 3:44 PM said...

kalau niesz,niesz xsanggup..mmg la kadang2 kite ni rs curiga ngn org yg kite syg..tp tu la..laki kan..mmg susah nk fhm..ntah ape yg ley wat dorg puas..kite sendiri pon xtau..

nuraarin-life on May 26, 2010 at 3:54 PM said...

bukan satu tindakan bijak untuk menguji pasangan kita kerana kita tidak tahu apa yg ada dihatinya juga.. mungkin dia juga menguji kita..

tak ada penyakit, jgn cari penyakit.. mengelak lebih baik dari mengubatinya..

Zareda Norman on May 26, 2010 at 3:55 PM said...

buat pedoman, jangan diuji suami dengan cara begitu.. kita jugak yang sakit dan merana.

bak kata kak anie, lelaki pantang ada peluang.. tugas kita jangan dibuka peluang itu... lelaki tetap lelaki..

alvin takda rumah harga 8juta.... on May 26, 2010 at 3:57 PM said...

sepatutnya ujian kesetiaan camni harus dilakukan sebelum jatuh cinta..


sekian terima kasih..


gua baca entri ni..
gua pun sakit ati kalau gua jadi sang isteri..

huh~

Roronoa Zoro on May 26, 2010 at 4:02 PM said...

salam..

bukan nak menimbulkan apa2 pandangan buruk.. tapi sekadar pendapat saya sahaja...

menguji kesetiaan hanya layak untuk bakal suami atau pakwe2 jer.. nak lihat kesetiaannya. masa tue boleh clas bila2 masa sebb x ada talian.

kalo suami, dah ada ikatan sah, susah kita nak terima bila2 lagi kalo suami balas msg si penyamar dan dah ada anak..

kalo jadi begini, hati yg merana. suami ada hak kahwin 4. jadi dia x bersalah sedikit pon.

diharap perempuan dalam kisah nie berterus terang dgn suami n berbincang dahulu.

saya akui saya bukan pakar. tapi itulah apa yg terlintas. hmm.. saya pasti ada org akan kata,"cakap mmg la senang". tapi atleast saya luahkan apa yg saya rasa dari pandangan saya sebagai lelaki.

sori kalo komen ini sensetif.. =(

chentaMAYA on May 26, 2010 at 4:21 PM said...

babe! aq balik! yeay~!

blueCITY® on May 26, 2010 at 4:27 PM said...

salam,

tak sanggup nak terus kecewa
hukhuk

blueCITY® on May 26, 2010 at 4:28 PM said...

or tu maknanya tak percaya
or saja nak menduga?

egeggegeg

syaf on May 26, 2010 at 4:30 PM said...

2 r, masalah nyer wat ujian2 cam nih...kang kene balik,m baik percaye jerk, ntah, x taw nk ckp, kekadang nk taw gak cam ne syg n setia nyer pasangan tuh, b anyak ler idea yg terkeluar

meowwmania on May 26, 2010 at 4:31 PM said...

boleh nak buat tapi buat kat bf je kot, kat hubbt xyah ler..mengundang padah jek huhuu~

Rowena Chasez on May 26, 2010 at 4:32 PM said...

kenapa skrg baru nak test??
spatutnyer sebelum kawen lgi dia test..
huhuuu~

Aini on May 26, 2010 at 4:33 PM said...

ye la.. niat nak test jek.. tapi kalo dah result nye bleh buat kita kecewa buat ape.

takut jugak kalau sbb ujian itu yang buat hubgn kita huru hara.

Hazzy Ishak on May 26, 2010 at 4:36 PM said...

kalau kenyataannya macam tu
tak snggup nak hadapi

Liliyuli on May 26, 2010 at 4:46 PM said...

pergh! agak bahaya tu ek? takut pula nanti cerai berai.. oh,tidak!!

farra8979 on May 26, 2010 at 4:51 PM said...

hati bergetar biler bc entri nih... T_T
biar la x tau dr tau sbb me jenis yg akan slalu pk.. kadang2 rase cam x sekuat tu nk hadapi sesuatu...

hanie@nisya on May 26, 2010 at 5:13 PM said...

sya penah tersalah htr sms. then tanye la dia siapa. dia jawab. maaf. sy suami orang.. waaahhh... inilah bagus :)

Hana Picca on May 26, 2010 at 5:27 PM said...

setuju ngan tedi.. toksah cari pasal..adakalanya ada benda biar ia tidak perlu teruji sb kadang2 kita cepat mentafsir..

redha sajalah siapa suami dan percayakan dia

siti murni ishak on May 26, 2010 at 5:35 PM said...

huhu...terus terang..memang tak sanggup. kalau2 keputusan nya mengecewakan..sia2 je..

Uruchimaru @ kf on May 26, 2010 at 5:44 PM said...

si tedi try n error !
gagal cube lagi !

aNiSa hANg tUaH on May 26, 2010 at 5:53 PM said...

hehee
tak penah la wat ujian cmni
kite agak penakut
huhu
tak kawen lg.
takpe kann
ehe

Wanita Mutalib on May 26, 2010 at 5:55 PM said...

nak try la kat encik nazri hmmm :p

Rara on May 26, 2010 at 5:57 PM said...

kalo ak brada kt tmpt si istri tu td,mst ak sgt kecewa dn skit ati, bila tau prngai suami mcm tu..entahlahh..ad baik dan ad buruknye jgk..

Dee on May 26, 2010 at 6:04 PM said...

yelah..kdg2 lebih baik tidak tahu dr tahu..

Jantan Keparat on May 26, 2010 at 6:45 PM said...

kesinnya...
hm...
takot la plak nk wat camtue...

Farah Ain on May 26, 2010 at 6:47 PM said...

huhu..
ujian berat nih..

Yunus Badawi on May 26, 2010 at 6:49 PM said...

suami yg mcm tu patutnya letakkan C4 dan letupkan aje hehehe

LiNda on May 26, 2010 at 7:05 PM said...

errmm... berat ujian nie ..

tEDI

Saya minta kebenaran c&p luahan isteri yg malang tuh . buleh .

chentaMAYA on May 26, 2010 at 7:19 PM said...

babe. huhu. aq pon xsgup. ngn couple pn skt ati. ni kan pulak laki. dr tao baek xtao.

white rose on May 26, 2010 at 7:42 PM said...

dh byk kali terjadi mcm ni...
kdg2 sy juga suke menduga kwn baik sy sndiri...

akhirnya pecah tembelang yg selama ni dia bgitu menikam sy bertubi2...

nseb baik jantung sy baik...


~ngeh...

::ienafazlyna:: on May 26, 2010 at 8:44 PM said...

niat nak menguji suami tp sakit hati yg dapat..ingatkan suaminya tak melayan..huhuhu..sedih kalo kena kat kite cam nie kan?

N@zihah on May 27, 2010 at 12:05 AM said...

slm.nanti saya pun nak buat ujian camni jugak laa bila kahwin nanti.huhuhu..tak payah la kita nak percaya lelaki ni, baik atau tak baiknya mereka ni sama saja.
Begitu menyakitkan hati,tapi terima la hakikat yang lelaki tu boleh saja terjerat pada mana2 perempuan, tak boleh nak setia langsung,sekurang2nya biar la sampai akhir usia, langsung tak ingin pertahankan perkahwinan yang dibangun bersama walaupun apa saja pergolakan yang terjadi dalam rumah tangga..huhuhu..
mood kecewa dah ni.

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting