Thursday, May 13, 2010

BiLa PuTus cinTa, PernaH TiDak TerDetik Di HaTi, kamU TeTap Doa yanG TerBaik unTuk Dia waLau suDah tiDak BersamA?

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:12 PM
Semalam, berjalan-jalan dari satu blog ke satu blog, terbaca satu 'entry' yang amat kejam. 'Ter'. Aku tidak sengaja baca sebab aku bukan pengikut dia begitu juga sebaliknya.

Mengapa kejam?

Perlukah memaki hamun dan memalukan seseorang yang pernah hadir dalam hidup kita? Perlukah mengeluarkan kata-kata kesat dan berbaur cacian semata-mata kita tidak dapat terus bersama dengannya?

Mungkin kamu berada dalam keadaan di luar kawalan. Hilang pertimbangan, namun sebaiknya menulislah waktu keadaan sudah menjadi reda. Jangan menaip bila kamu dalam keadaan amarah. Kesannya, apa yang kamu repekkan akan buat orang melihat kamu sebegitu rendah.

Jujurnya, aku rasakan, tiap apa yang berlaku dalam sesuatu hubungan itu ada hikmahnya. Seperti selalu, kita hanya merancang, Allah pasti sudah merencanakan sesuatu yang terbaik untuk kita. Kita fikir positif, putusnya hubungan itu pasti ada sebab dan musababnya. Pasti ada insan yang lebih baik sedang menanti.

Jika dulu dialah yang kamu sanjung dan agungkan. Dialah segalanya hidup dan mati kamu. Dialah jantung dan hati yang melekat di sanubari. Tapi bila berpisah mengapa orang yang pernah kamu letak dan junjung melangit itu akhirnya di pijak-pijak oleh tapak kaki?

Sepatutnya kita bersyukur. Allah sudah tunjukkan kebenaran sebelum kita berumah tangga. itu satu kelebihan yang kita tidak nampak sebab terlalu mengikut nafsu marah.

Berapa orang yang akan mendoakan kesejahteraan bekas kekasih selepas putus cinta? Atau kamu juga tergolong seperti blogger yang hilang pertimbangan itu?

Nota kakitanganku: Tetap berkawan dengan dia.





45 kUs-kUs:

Solehah on May 13, 2010 at 10:18 AM said...

sukar jugak nak ckp boleh doakan untuk kesejahteraan dia..mungkin setiap orang ada cara perpisahan berbeza..yang dikhianati mungkin ambil masa nak maafkan..bg aku depends pada cara perpisahan tu.

Nur Hawa Mohd Zin on May 13, 2010 at 10:29 AM said...

Jodoh Pertemuan di tangan tuhan...semoga ape yang berlaku ada hikmah dan kita mendapat sesuatu yang lbh baik

TiTin on May 13, 2010 at 10:40 AM said...

iye...agree ngan kamu tedi...mmgla bile mula2 putus cinta, rasa nk mrh je n mengamuk je...tp, bile da lama2, br kite sedar yg sume tu ade hikmahnye...lame2 kite bole terima n redha ngan takdir yg Allah tentukann...

iye...mmg betui..sume yg terjadi ade hikmahnye..dan aku ga penah putus cinta..tp, aku tak bole nk berkawan ngan dia sbb perasaan tu masih ade...so, skang ni keep jauhkan diri drpd dia....

e.t.t.y on May 13, 2010 at 10:41 AM said...

masa kita putus hari tu, kejam tak entry?

syazleen ismail on May 13, 2010 at 10:42 AM said...

Same goes to me.
for me,bila dah clash tak semudah tu kita nak lupakan dia dalam hidup kita.hubungan yang terjalin tak kan nak sia-siakan mcm tu je.lagipun,tak salah kalau nak berkawan. tapi perasaan tu kena kawal la kan.saya pun still kawan dengan Ex BF,kalau ada jodoh adalah :D

Watierman, rmanbkr on May 13, 2010 at 10:42 AM said...

Dik...Syukurlah...ketetapan dan ketentuan Ilahi..tidak menduga Akak ke arah ini...tapi yang lain.....namun mengikut pandangan Akak lah...masa kita muda...cara kita berdepan dengan masalah mungkin mengikut amarah....bila kita sedikit dewasa...kita lebih berfikir panjang dalam menanggani sesuatu masalah...sebab tu lebih banyak cabaran dan ujian...akan buat kita semakin yakin dan tabah....itulah hikmah disebalik setiap ujian darinya....! Moga kita sentiasa mendoakan yang terbaik sesama insan...kerana siapalah kita disisinya...sedangkan Allah itu MAHA PENGAMPUN...LAGI MAHA PENGASIH....BAGI hAMBANYA yang sering melakukan dosa...jadi...sewajarnya kita sentiasa mendoakan yang terbaik sesama insan.....apatah lagi yang pernah singgah dalam hidup kita....saling sayang menyayangi...fikir2kanlah!

deena awanis on May 13, 2010 at 10:50 AM said...

aku masih kawan ngan ex-bf..kawen pun siap i jemput tau!!huhuhu..and he went to my wedding..happy for him sbb dia dapat gf yang sangat cun skrg ni..he deserve that..and syukur gak aku x perlu kawen ngan dia..lalallalala..

cikgu isza on May 13, 2010 at 10:55 AM said...

saya sentiasa mengajar diri bersedia untuk kecewa jika diri mengambil risiko terhadap sesuatu perkara.. percintaan juga risiko. Sikap redha perlu ada dalam diri.. meaafkan atau tidak perkara kedua.. yang penting.. redha...

Shamrin Mat Janih on May 13, 2010 at 10:55 AM said...

Sebenarnya marah mungkin bila time mula2 berpisah tu. Hakikatnya rasa kemaafan itu akan tetap ada.

Memang sukar menerima sebuah perpisahan, apatah lagi klu tragis cinta dikhianati kah. Namun percaya lah apa2pun datang itu pasti ada hikmahnya.

Tuah Hanani on May 13, 2010 at 10:57 AM said...

Mendoakan yg baik2 tidak. Mendoakan yg buruk2 pun tidak. Cuma tak nak ambik tau hal dia dan tak nak dengar apa2 pasal dia lagi.

aNiSa hANg tUaH on May 13, 2010 at 11:05 AM said...

em
tetap mendoakan agar dia bahagia walaupun hati ini sgt2 sakit
:(

Hazzy Ishak on May 13, 2010 at 11:09 AM said...

sepatutnya dia belajar dari situ, ambil teladan dari perhubungan yang lalu

kalau tak ada dulu, tak ada sekarang

atty's on May 13, 2010 at 11:19 AM said...

bagi kty setiap apa yg berlaku dalam setiap perhubungan ..adalah ..satu hikmah tak perlu nak maki2 ..
memang marah..tp lelama kalo pk2..pasti ade hikmah .

mummy gaga on May 13, 2010 at 11:20 AM said...

tapi pihak sana, adakah dia diam saja atau buat perkara yang sama, he he he

Hana Picca on May 13, 2010 at 11:24 AM said...

tetap doakan utk dia sb dlm buruk dia, pasti ada baik yang terselit..

LORD ZARA 札拉 on May 13, 2010 at 11:30 AM said...

aku tak kisah~
kawan je cam biasa~
tapi kalau pihak sana yg tak boleh nak terima segala, abaikan sahaja~ aku mulakan hidup baru macam biasa~

tak terkesan sangat~
=)

nuraarin-life on May 13, 2010 at 11:35 AM said...

Saya setuju ngan tedi, dulu kalau kita pernah kasihkannya, kenapa berpisah nak kutuk2 pula kan.. mesti ada sesuatu yg buat kita pernah sayang pada dia...

kita berpisah bersebab dan saya percaya kita akan bertemu insan yg lebih baik setelah berpisah dgn si dier itu...

Rifqah on May 13, 2010 at 11:40 AM said...

salam.. cik tedi..

ops.. nape cam terasa nih?? hehe.. saya sedang melalui nye.. tapi rasenye takde kot maki hamun ke kat blog.. huhu.. paling trok pggl pengskodeng-cicak-padang-pasir..hehe.. okeh.. itu bkn sye yg pggl.. die yg gelarkn diri sendiri..=p

hm.. saya redha dgn ape yg da jadi.. kecewa memang kecewa.. marah memang marah. tapi nk marah pun sampai bile.. skrg, saya da maafkn dan masih berkawan. tapi kawan2 jekla.. die pon da ade girlfren lain.. dan saya bekawan gak dengan girlfren die.. saya sentiase doakan kebahagiaan untuk die, tk pernah telintas nak doa yg buruk2 walaupun die selalu mintak.

ops.. sori.. da mcm post new entry kt blog sendiri la plk.. heheh..

btw, thanx coz singgah semalam.. (^__^)v

POSH76 on May 13, 2010 at 11:42 AM said...

beselah tu tgh marah emo....mcm2 keluar....huhu

~LP Lum~ on May 13, 2010 at 11:45 AM said...

salam tedi~

hehehe.. aku masih mendoakan kebahagiaan ex aku.. sejak dari kami bersma hingga ar skang dan hingga ar aku mengetahui yg dia telah mempunyai insan lain, aku tetap doakan tuk dia.. doa aku xpenah putus wat dia... :)
sebab dia pernah membahagiakan aku...

Dee on May 13, 2010 at 11:46 AM said...

betul..x baik kan..kalo xnak berkawan pun x perlu mengeji..

[s][u][e][h][a][n][n] on May 13, 2010 at 11:46 AM said...

bagi aku, bila putus klu boleh xnak de berlaku maki hamun n caci serta kata2 kesat...sebb bukan dapat apa pun..tu sume akan buat hati bertambah sakit...

pe pe pun mungkin lain orang lain caranya...mmg perpisahan tu amat sakit tapi knp nak ditambah lagi dengan benda2 yang menyakitkan hati?

aku belajar dari kesilapan sebb penah putuskan hubungan persahabatn ngn dia gara2 cinta x kesampaian.

tetap doakan walaupun dia bukan sahabat..huhuhu

ciK LyndaWawa igUana on May 13, 2010 at 11:52 AM said...

doakan dia supaya dapat yang terbaik jugak.

ciK LyndaWawa igUana on May 13, 2010 at 11:53 AM said...

doakan dia supaya dapat yang terbaik jugak.

Yunus Badawi on May 13, 2010 at 11:53 AM said...

betul tu tak baik memburuk2kan org yg pernah kita sayang. Kita kena berjiwa besar mendoakan yg terbaik utk dia walaupun kita ini insan kerdil.

Cewah cakap mcm ada pengalaman wakakaka

fikaryna on May 13, 2010 at 12:17 PM said...

x doa jahat atau baik..mahu lupakan sajer..

hati x sakit dan jiwa lebih tenteram..

Misz Pinkie Winkie on May 13, 2010 at 12:27 PM said...

setuju sangat dengan tedi
setiap yang berlaku pastie ada hikmahnya.
Tuhan itu maha adil dan mengetahui.

suraya on May 13, 2010 at 12:31 PM said...

if dat thing happen, he wont be in my doa.
juz i'll wish him good luck. hehe

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on May 13, 2010 at 12:34 PM said...

hmmm
tengah marah kut
syaiton dok atas kepala huhu

kella on May 13, 2010 at 12:43 PM said...

hmm.. sepatutnya bersyukur di sebalik kejadian itu, mungkin itu petunjuk dari Allah, aku pernah alami perkara lebih kurang seperti itu.. tak mahu jadi. tapi bila difikirkan.. Tuhan berikan yang lebih baik lagi dari yang itu! Alhamdulillah.. jika redha, pasti bahagia hati.. :D

embun d tengah malam on May 13, 2010 at 12:46 PM said...

dulu i sangat marah dan menyumpah



kerana aper yg dia buat kat i sgt la mengaibkan i..

tapi skrg ini

i dah mula maafkan dia..

so now i doakan dia menjadi yg terbaik wlpun dgn org len

sbb aper i pernah sayang dia

embun d tengah malam on May 13, 2010 at 12:47 PM said...

lagi satu..

dari sahabat mudah untuk ditukar menjadi kekasih

tetapi dari bekas kekasih susah untuk ditukar menjadi sahabat

larra on May 13, 2010 at 1:26 PM said...

betull tedi..jgn ler masa bahagia..semua nyer indah..masa berpisah..pukul canang sekampung..

aNIe on May 13, 2010 at 1:56 PM said...

Betullah tEDl...kita kalau tengah marah...lebih baik diam dari terus mengeluarkan kata2 yang kesat...memang kadang kemarahan tu tak boleh dibendung...tapi...orang yang kita hamburkan caci maki itu pernah dulu berkongsi kenangan manis bersama...

hanie@nisya on May 13, 2010 at 2:11 PM said...

tetap mendoakan kesihatan & kebahagiaan dia coz masih sayangkan dia...

Che Kechik on May 13, 2010 at 2:14 PM said...

setuju dengan tedi..
tak pernah berdendam dgn ex..
redha dgn setiap apa yg berlaku..
mgkn sedikit terkilan..
tapi utk mendoakan yg tidak baik..
tu bkn cara kechik..=)

blueCITY® on May 13, 2010 at 2:17 PM said...

salam

setakat tulis sms dan dalam blog leh jer kata saya doakan awak bahagaia, 'dalam hati?
ntah2.. saya harap awak tak bahagia tanpa saya, ekekkek..













ps:
doakan yg terbaik sahaja
lellelee

Softtouch [Hanim] on May 13, 2010 at 2:47 PM said...

kalu sy, sy biarkan jelah..xmo nak ingat2 dah..doa ker sumpah seranah ker mmg sy xbuat sbb sy xnak ade kene mgena ngan dia lagi..

kalu nk maki pun xyahlah nk buat n3 ker nk bg tau org ker kan, nmpak sgt kita ni mcm xbijak jer..diam2 sudahlah kan...

aneszailani on May 13, 2010 at 3:24 PM said...

saya tetap mendoakan yg terbaik buat dia..dan anaknya yg bakal lahir beberapa minggu lg..
siap assume mcm anak buah sdiri lagik..tak sabar nak tunggu baby tu keluar..hehe.. =)

messyremo on May 13, 2010 at 6:25 PM said...

betol2...

buat ape nk sumpah seranah...

tak guna kite membenci org...
ati kite takkan tenang...
terime je seadanya..
tapi jangan sesekali menjatuhkan air muka die..

Wanita Mutalib on May 13, 2010 at 8:58 PM said...

te tak pernah berdendam dengan ex..
apatah lagi mendoakan agar dia jatuh seperti mana dia jatuhkan te..
te cuma doakan yang terbaik untuk dia dan te tahu dia juga mendoakan yang terbaik untuk te..

sebab apa te tahu?

owh sebab dia nak kat te lagi wakakakakakaka..


larikkkkkkkk...nyorok nyorok..

Rara on May 13, 2010 at 11:41 PM said...

mara tu mg mara ble sesuatu hbgn xksmpaian,tp btol,mst ad hkmah..sharusnya doa y tbaek sbgaimana kte pn nk y tbaek tuk dri kte..

makdara terdiva on May 27, 2010 at 11:09 AM said...

kemaafan dendam yg terindah..

tapi nak memaafkan tu bukan mudah..

bayangkan yg kita cintai itu adalah org yg akhirnya mengecewakan kita..

Devil Z on September 29, 2010 at 8:01 PM said...

hai sye nak xye pndapt korang lau kawm makam kawam 2 cam ne ek?

Devil Z on September 29, 2010 at 8:01 PM said...

hai sye nak xye pndapt korang lau kawm makam kawam 2 cam ne ek?

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting