Saturday, April 10, 2010

KeK MarBLe : OveN CIk tEDI KeMBaLi BeRasaP DenGan ManGSa sETerUsnyA....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 11:15 PM
Selamat Petang murid-murid. Kembali lagi Bersama Cik Tedi dalam Segmen 'Mari Membakau'. Mangsa seterusnya hari ini ialah Kek Marble yang resepinya di beri oleh Ms Lilies. Terima kasih ya Mimi. Aku kongsi di sini okey?

Bahan-bahannya :

250 gram Buttercup
300 gram Gula Kaster -Aku guna 270gram sahaja.
320 gram Tepung gandum
5 biji telur Gred B - Aku tidak tahu aku guna telur gred apa. Asalkan telur!
1 sudu teh asen vanilla
1 sudu teh serbuk penaik
1/2 cawan susu segar- Aku pakai susu pekat cairkan jadi susu 3/4 cawan. Sebab itu sukatan gula aku kurang
Coklat Emulco atau serbuk koko jika mahu buat 2 warna.

Mari kita lihat gambar ya murid-murid.

Photobucket

Pukul Buttercup bersama gula kaster sehingga kembang.

Photobucket

Bila sudah kembang masukkan telur satu persatu. Oh! Sila guna sudip kayu bagi siapa yang mahu membakar lemak di lengan!!

Photobucket

Masukkan tepung yang telah di ayak dengan serbuk penaik.

Photobucket

Selang-selikan dengan susu tadi ya murid-murid.

Photobucket

Jika mahu buat 2 warna asingkan dalam bekas yang lain. Kalau mahu buat 6-7 warna pun tiada masalah.

Photobucket

Siap untuk di bakar!

Photobucket

Tadaaaa... Terbaik dari ladang. Opss!! Dari oven!


Photobucket

Bersedia untuk di ngap!!

Sekian sahaja resepi kek kita untuk minggu ini.Sehingga bertemu di lain segmen dengan resepi yang lain pula. Selamat mencuba.

Tata.

Nota kakitanganku : Alhamdulillah. Jadi dan kenyang sudah!








17 kUs-kUs:

MyaFiza on April 10, 2010 at 8:14 PM said...

yummy..nampak sedap je ni. pos sini sket. =)

zino on April 10, 2010 at 8:23 PM said...

yg membaca je masih lapar hehe

miss lolly a.k.a luvfareda on April 10, 2010 at 8:27 PM said...

nak ciketttttttttttt !

embun d tengah malam on April 10, 2010 at 8:38 PM said...

memang terbaik

blueCITY® on April 10, 2010 at 8:38 PM said...

wahhh tedi rajin ko ya
sedap lak tuh
i pun suka gak kek marble nih
lembab kan
huwaaaaaaaa
lapo lapo
nak cikit
lalalala

keen on April 10, 2010 at 8:39 PM said...

yummm...dah la lapor ni..

* mEsSy * on April 10, 2010 at 8:53 PM said...

wahh!! sedapnya.. bak sket.. **muke ta malu..

^_-

al-mankaraqi on April 10, 2010 at 9:19 PM said...

wow! kesedapan selepas pembakaran

cikgu isza on April 10, 2010 at 9:37 PM said...

wahhh.. tak pernah wat kek marble.. leh ler cuba resepi tedi pula.. tapi berabad ler menunggu jadi kek tu. :)

Tuah said...

Apa kata cik ted buat dan pos kan ke akak.dpt gak akak merasanya.best tu...terliur akak tgk tau. Serius! Mmg akak terliur ni...

Ms.Lilies on April 10, 2010 at 10:05 PM said...

Cayalahhhhhh.....bravo bebeh

sonata anak kancil on April 10, 2010 at 10:08 PM said...

nak sepotong! sampai hati yer...tak hantar kat kita ni...yang lapau...tak pe - tak pe...kita nak minta c & P resepi...baca2 ni lupa!

Miss ... on April 10, 2010 at 10:59 PM said...

rajin sungguh..aku tiada kesabaran tuk wat kuih hehe

aNiSa hANg tUaH on April 10, 2010 at 11:13 PM said...

kak tedi,,,
nak cikit
heheh

[z@ck] on April 11, 2010 at 10:22 AM said...

aku teringin nk blajar buat kek tapi seru tak sampai lagi..
wahaha

ciK LyndaWawa igUana on April 11, 2010 at 12:08 PM said...

post sini jugak!!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on April 12, 2010 at 9:43 AM said...

rumah ku non ado oven :(

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting