Wednesday, April 07, 2010

Nama PanGGiLan Di Zaman KanaK-KanaK....

cOrat cOret Oleh : myQza pada 10:20 AM
Masa zaman kanak-kanak dulu, aku ada satu panggilan nama yang aku tidak berapa mahu suka. Ha ha ha ha...

N.O.Y.A

Entah! Budak-budak selalu ejek aku. Macam nama aiskrim MAGNOLIA sebab dua pupu aku panggil aku Mak Noya. Bila sebut laju-laju jadi Magnolia 'puleekk!!'

Jadi bila meningkat dewasa, sedikit demi sedikit orang sekeliling sudah mula menukar nama panggilan untuk aku. Ambil suku kata pertama dari nama. Ekekekekeke.. Syukur. Kalau tidak, membawa sampai ke tua nama yang tidah berapa aku gemar itu!

Satu lagi panggilan 'adik'. Itu pun sekejap saja. Bila masuk darjah 1 sudah ada adik baru, panggilan itu dengan sendirinya beralih kepada adik lelaki di bawah aku. Tapi sama sahaja kesnya. Bila adik lelaki aku darjah satu pula, dapat adik seorang lagi. Jatuh saham lagi. Maka panggilan 'adik' itu kekal buat adik bongsu perempuan aku! He he he...

Kamu ada nama panggilan yang berbeza di zaman kanak-kanak dahulu? Jom kongsi!!

Nota kakitanganku : Selalunya orang kampung mesti ada 2 nama. Nama kampung dan nama dalam kad pengenalan. He he he he





27 kUs-kUs:

Hazzy Ishak on April 7, 2010 at 10:32 AM said...

arwah nenek panggil aku PUTEH
singkatnya jadi Teh
miahahahha

Hazzy Ishak on April 7, 2010 at 10:33 AM said...

dah takde sape panggil aku guna nama tu
kiranya panggilan keramat lah
huhu

Watierman, rmanbkr on April 7, 2010 at 10:37 AM said...

Salam Dik....Akak pulak INTAN....macam batu permata....yang tak bernilai pun kalau nak di jual...beli boleh lah...jual..tak de harge!!...Tak suka pun nama tu...sebab ada kisah sedih disebalik nama tu....Akak prefer nama Akak sekarang ni...huhuhu..sedih!!

Misz Pinkie Winkie on April 7, 2010 at 10:39 AM said...

tedi.
dulu kat sekolah orang panggil lin rosis..
kat rumah kekal panggilan adik.
bila dah masuk opis..panggil linda pulak.
takperlah..sbb nama lin pon rosislinda.
hhehhe

Tuah said...

betullah cik ted. kalau orang tua-tua kampung dulu2 mesti ada nama panggilan yang memang jauh beza dgn nama sebenar.

Kalau kita bertanya, mesti guna nama dalam ic, mulalah org2 kampung xkenal sapa. bila bg tau org nya mcm ni mcm ni, oooooo itu sipolan(mesti nama pelik). rumah dia kat nun bla bla bla...

akak ada sorang sepupu lelaki. nama dlm ic punyalah best, shamsudin. tapi orang kampung panggil "kote"... kan ke pelik tu. dan nama gelaran tu lekat sampailah skrg ni...

Sorang lagi, member. nama dlm ic zainal. tp org panggil punjut.

mcm2 gelaran.... tp kadang2 dgn gelaran tu lah yg akan buat org ingat kat kita kan...

[z@ck] on April 7, 2010 at 10:48 AM said...

zack - skolah rendah dan zaman U
pirah- zaman MRSM
ayang- zaman bercinta

wahahaha

~LP Lum~ on April 7, 2010 at 11:16 AM said...

salam tedi~

hehehe. dr kecik, sampai skang.. nma aku tetap "akak" :)
semua family aku pggil aku "akak"

TiTin on April 7, 2010 at 11:22 AM said...

Sitedi..semlm kucingku yg bernama comel dah meninggl dunia..sedih sgt2...

dr kecik sampai skang, namaku tetap titin.. :)

zaradgreat on April 7, 2010 at 11:30 AM said...

errrr...
aku??
heeheheheh

al-mankaraqi on April 7, 2010 at 11:32 AM said...

salam,

koi digelor jongang, gigi besor dan seumpamanya semasa kecik sampei bersekoloh.

bila koi besor baru koi tau, semua tu tidoklah menghalang untuk koi dilihat hensem.

dan koi juga mendapati, orang yg sibuk2 mengutuk dulu, hidupnya tidak secemerlang manapun biarpon koi tidok pernoh mendoakan mereka dibalas atas perbuatan lampau.

hahahahaha,,,,,,,,,panjang pulok komen.

fiD on April 7, 2010 at 11:35 AM said...

kalau masuk asrama lagi la, mc2 name d beri, kalu bek xpe...

Nurhayati on April 7, 2010 at 11:41 AM said...

nak panggil NOYA la pasni.. cam best je nama tu kan ;)

aNIe on April 7, 2010 at 11:48 AM said...

tEDl....akak kalau bergaduh dgn adik2...diorang panggil akak nikoni...

Kalau bapak & mak panggil akak ... mak mbamm...hahaha...sebab pipi tembam

Ieda Al-Habsyi on April 7, 2010 at 11:53 AM said...

hehheeh!! noya tu nama salah sorang member aku, huhuhu!! Jgn tak tau dulu kecik2 org panggei aku tengkorang, sebab kedingggg sangat, huhuhuhu!! ;p

Naim Isa on April 7, 2010 at 12:05 PM said...

cik ted..

betul la tu, if anak bongsu mesti nama panggilan tuh `adik'..
same as me...kekal smpai la skang..

zino on April 7, 2010 at 12:21 PM said...

masa kecik tak ada nama gelaran.. entah terlupa kot hehe tapi nama zino ni di guna sama kat kolej.. bila sign kedatangan tu tulis zino je terus melekat sampai sekarang, bos dulu pun panggil zino hehe

@rE-LonG on April 7, 2010 at 12:45 PM said...

orang pgil kt katon..(lupa sb ape)

mengik (sb asik semput mse kcik)

suma nama pgilan tu melekat smpai skarag ;( haha!!

MiSs TOrA on April 7, 2010 at 12:50 PM said...

hehe..mcm2 nama masa bdk2 dlu..sy dlu nama -maa too are- haha..pelik tol ;p

relevan on April 7, 2010 at 1:00 PM said...

Noya? Muakakaka! nama kawan ada yang panggil 1.kapak 2. balak 3. Tengku 4. Selimut 5. Pakoh .. dan ada lebih kurang 17 nama..sampai dah lupa..

embun d tengah malam on April 7, 2010 at 1:05 PM said...

betul la tu..org kampung mesti ada dua nama,..nama gelaran..baru senang org nk kenal

kella on April 7, 2010 at 1:51 PM said...

hahaha.. kelaka bila ingat masa jaman kecik2 dulu..
tapi nama aku pun ada transformasi jugak! transformasi kepada ejaan nama sahaja.. kalau disebut masih lagi seakan sama..
mmg dari kecik aku dipanggil..
kak ela, kekla.. jadi le kella..
heheh.. terglamer sudah...

[s][u][e][h][a][n][n] on April 7, 2010 at 1:57 PM said...

nama aku pendek...so xde r lain sgt...tapi

dulu kat kg-ana
sekarang kat kg-ude

dulu kat kl-ana
skrang kat kl/opis-sue

nama suehann tu ade sorang jer yang panggil...kawan lama aku

m4rilyn on April 7, 2010 at 2:34 PM said...

turn aku lak

kat rumah/family panggil elise. mama aku spell nama alice as citer alice in wonderland~perasan jap~

kat skolah kawan2 panggil ellie/ja/za(ewww). aku prefer panggil ellie

current bf panggel EE sbb tu initial rasmi

bila bercyber lak aku lantik nama marilyn as nama panggilan

agak banyak le nama panggilan..dari kecik sampai besau

nadirah_nor on April 7, 2010 at 2:35 PM said...

alolololo
comeinye noya a.k.a magnolia
=Pp
saye x da pon nama pnggiln
comei wktu mudemude dulu sis
aiiih
-_____________-"
(berkecil hati dgn parents)

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ on April 7, 2010 at 3:11 PM said...

nama aku kat kampung nengke..hukhuuk sgt tidak suka nama itu

Miss ... on April 7, 2010 at 5:09 PM said...

masa kecik org pangey aku amoi seb bek x lekat sampai beso hehe

deena awanis on April 8, 2010 at 10:13 AM said...

masa sekolah menengah kengkawan panggil donat sbb i bolat cam donat..hukhuk

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting