Thursday, April 22, 2010

seMaLam akU BerTekaK DengaN 'Kaf Lam Ya Nga', staFF MyDiN yanG BenGonG!!

cOrat cOret Oleh : myQza pada 12:45 PM
Balik kerja semalam dalam hujan yang menggila aku ke Mydin untuk membeli makanan budak-budak ini yang sudah habis. Kasihan pula. Nanti penat-penat balik mengawan, lapar pula. Tiada tenaga pula nanti mahu sambung bercengkerama. Ha ha ha ha...

Photobucket

Aku beli benda 'alah' atas itu yang kira timbang punya. Atau yang tertera di papan tandanya 'Mix-B'. Aku ambil 3 jenis bebola ikan, udang dan ada satu lagi entah apa entah. Harga yang tertera 100 gram untuk RM 0.99 dan bla.. bla.. bla..

Setiap satu jenis aku ambil tidak sampai 10 biji. Bila timbang RM 4.96 dan ke atas. Wah! Mahal. Beli tidak sampai 300 gram. Aku semak balik dekat tempat yang aku ambil. Kod di tanda harga yang di scan tidak sama dengan yang tertera di bekas.

Aku panggil tukang timbang itu. Seorang Kaf Lam Ya Nga. Apatah dia bebel-bebel, kemudian timbang balik. Dari RM 4.96 turun ke pada RM 3.09. Salah kod bar lah itu. Dia kata 'Oh! Itu bukan harga dia. Harga dia bla.. bla..' Aku memang hilang sabar kali ini. Selalu aku terkena di Giant. Kali ini memang mahu kena Kaf Lam Ya Nga ini.

Aku pun cakap 'Kalau awak kata harga dia lain, bukan yang ini. baik jangan letak tanda harga di sini. Sudah berapa ramai yang beli dengan harga yang salah?' Aku pun terus belah walhal mamat itu suruh aku tunggu sekejap mahu periksa harga dengan staff lain. Malas aku mahu tunggu. Yang sudah ubah harga aku ambil, yang belum aku tinggalkan sahaja.

Kena berhati-hati di lain kali. Nampak macam tiada apa. Ambil, timbang dan bayar. Tetapi sebenarnya, kod bar yang dia scan bukan barang yang kita beli. Barang lain yang lebih mahal harganya.

Photobucket

Nasib baik budak ini sejukkan hati aku masa mahu balik. Nampak dia merayau-rayau di tempat letak kereta. Memang rezeki dia dapat makanan semalam.

Sekian. Peringatan kepada pengguna agar tidak mudah tertipu.

Artikel ini tidak berbayar. Ekekekeke..

Nota kakitanganku : Rasa puas bila dapat tegakkan kebenaran. Selama ini aku ikutkan sahaja. Ha ha ha ha..


29 kUs-kUs:

Nazz@Purple on April 22, 2010 at 10:35 AM said...

Biasa terjadi...memang kene berhati-hati cik tedi;)

attyfir on April 22, 2010 at 10:37 AM said...

perkara nie selalu sgt terjadi.
diaorg keje sambil lewa..yg dpt untung bkn nya diaorg..pun ..

Anonymous said...

phewitt..berani tul cik tedi kite nie..klu kena kt sy..sy diam jer..psl sy penakut nk marah org..

Unknown on April 22, 2010 at 10:44 AM said...

aku selalu terkena kat giant... memnag teruk.. kalo dah tau, sndiri yg slh, mohon maaf aje ar kan?? nie tak membebel then slhkan kita plak.. aku penah ckp kat staff giant tu "
kalo semua nak harapkan sy yg check harga, baik sy keje kat giant terus"
terus senyap... :p

ISZA on April 22, 2010 at 10:45 AM said...

memang melampau betul lah pasaraya tu tedi.. jom kta report kat karam singh walia..

Dee on April 22, 2010 at 10:47 AM said...

a'ahkan..selalu kt giant, tesco..so, lps ni kena lebih berhati2..

Watierman on April 22, 2010 at 10:48 AM said...

Bab semak harga...Cik Abg uruskan...dia memang jenis yang perticular....mau bising kalau dia kantoi bil lain promosi lain....!!Tapi tak la sampai bikin havoc...dia pun jaga image jugak!!

Memang kita kena hati2 bila berbelanja....kadang2 technical error..kadang2 tu human error...yang penting kena semak!!

Hazzy Ishak on April 22, 2010 at 10:52 AM said...

peringatan yang bagus
selalu haz timbang terus byar

LyNn HaMzAh on April 22, 2010 at 10:52 AM said...

kalau kita x pantau memang senang2 jer kena paw kan...huhuhu...naseb baik la cik tedi nie alert orgnyer...good...keep it up dik...

Hafiz Yusof on April 22, 2010 at 11:06 AM said...

baiknya kamu ini

Abd Rahim on April 22, 2010 at 11:14 AM said...

jika hendak membeli belah kena lebih berhati-hati lagi...

Wanie-san on April 22, 2010 at 11:26 AM said...

tedi bgus la.jenis alert..klu wani la..lepas timbang terus bla..mls nak check2..huhu

yusuf mujahidin ™ on April 22, 2010 at 11:27 AM said...

salam

like ur style...hehe
slalu je tertipu cmni..
tp mls nk kecoh2..
skrg dh ade inspirasi...kehkehkeh

sharamli on April 22, 2010 at 11:53 AM said...

bagus t0l la makcik...
abeh tu..
lingke tu terpinga2 tak?

Unknown on April 22, 2010 at 11:56 AM said...

cilaka...

nuraarin-life on April 22, 2010 at 12:06 PM said...

Saya pernah terkena.. mmg bengang!! Saya ucapkan tahniah kerana berani menegakkan kebenaran...

Dina Zakaria on April 22, 2010 at 12:12 PM said...

teruk betul camtu kan..kalo orang yang x amek port sangat, untung free la dorang..beli barang murah dengan harga yang mahal!!!x berbaloi...time kasih cik tedi atas peringatan itu..insyaallah akan lebih berhati2 next time..

Pojiepooh Abdullah on April 22, 2010 at 12:32 PM said...

kuang ajaq kan!!
nasib baik Tedi bgtau pasal nih, POjie xpnh realize pun..
perasan gak knp kdg² cam over budjet bila beli brg² macam nih, ohhh ini acranya depa menipu customer ek.. kne ati² nih!

btw arini besday Tedi kann??
HAPPY BIRTHDAY TEDIIi!!!

Che' Pit on April 22, 2010 at 12:53 PM said...

hak pengguna..
marah jangan x marah..

Unknown on April 22, 2010 at 12:54 PM said...

tu la tedi, kadang2 bila beli banyak benda timbang ni tak perasan harga dia berapa..kekadang confius juga mcm mana depa igt setiap bar kod dgn harga tu..

Didi Nadhirah on April 22, 2010 at 1:05 PM said...

ok akan lebey berhati2.....

etty on April 22, 2010 at 1:57 PM said...

oooh tedi. alangkah alertnya kamu!!! kalau kita, terus je bayau. knp lah kita tak macam kamu ek.

btw, mydin mana ni? biar aku seligi kelly_NG tu. hahaha.

kella on April 22, 2010 at 2:08 PM said...

aku juga selalu begitu! kenapa? sebab aku check semula! dan setiap kali itu, mesti terkena! apparra! mereka ni kalau kita buat endah tak endah, makanya lebur la duit kita..lebih la untung diorang!
Kemungkinan semua pun pernah terkena, tapi sebab tak check maka tak nampak... untung lah mereka!
mungkin itu cara mereka kaut untung lebih!

bylindakitchen on April 22, 2010 at 2:48 PM said...

lin selalu g mydin.
selalu lin beli trus blah jerk.
kali ini kena lebih berhati-hati

Aini on April 22, 2010 at 3:13 PM said...

bagus bagus.. hak kita tetap hak!

m.q on April 22, 2010 at 4:06 PM said...

aku lak selalu kena kes mcm ni kt giant
selalunya aku xbeli item yg harga tak sama tu
aku kensel saja

norliza_osman on April 22, 2010 at 4:06 PM said...

Liza pun pernah kena sekali.. memang bengang je..

Qib on April 22, 2010 at 8:43 PM said...

nghe3..
brani la akak.. sy tabik.. klu sy ,
em redha kan jhe la..
mlas nak pnjang kn.
da dasar dia camtu.. xleh nak wat pe gaj

Qib on April 22, 2010 at 8:44 PM said...

nghe3..
brani la akak.. sy tabik.. klu sy ,
em redha kan jhe la..
mlas nak pnjang kn.
da dasar dia camtu.. xleh nak wat pe gaj

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting