Friday, April 02, 2010

Kau Nak MakaN NasI LemaK kE Nak KunyAh sIkaT kUTU??

cOrat cOret Oleh : myQza pada 5:25 PM
Photobucket

Ini sikat kutu. Zaman kanak-kanak dulu sikat ini memang popular. Tapi lain bentuknya. Yang kayu itukan? Alah.... Semasa kecil-kecil dulu bila sahaja mula berpindah ke kampung, kutu memang bersepah atas kepala. Macam bela semut dalam balang gula pula. Sekali sikat, wah... berderet-deret dari cucu hingga ke moyangnya yang keluar. Selepa itu kita 'tindas'. Keletup bunyi dia!! Berdarah!

Kalau banyak sangat ada ubat kutu lagi. Curah atas kepala kemudian bungkus dengan tuala sejam dua. Bagi kutu itu mati! Ha ha ha ha.. Itu belum kira telurnya. Beratus-ratus tunggu masa untuk menetas.

Itu mukadimah. Panjang gila! Aku mahu cerita pasal sikat kutu di atas ini. Aku baru beli petang semalam. Sikat yang lama entah ke mana ghaibnya.

Meredah hujan renyai menuju ke Family Store di Duyung untuk membeli Whiskas dan sikat kutu. Tercari-cari di manakah sikatnya. Aku tanya pekerja perempuan yang ada di situ.

'Dik, sikat kutu ada tak?'

'Eh! Kutu akak ada rambut ke nak sikat?'

WTH!

Dia silap hari mahu bergurau senda dengan aku. Angin tidak baik.

'Kenapa? Kalau ada awak nak tolong sikatkan ke?' Jawab aku dengan agak 'kurang ajar'.

Dia tersengeh dan menunjuk arah!

Apa aku buat dengan sikat kutu?

Sikat kutu aku guna sebagai alat urut kulit kepala. Ha ha ha ha... Gigi-giginya yang tajam dan halus bila aku sikat hingga ke kulit kepala rasa gatal-gatal itu reda sedikit daripada aku garu dengan kuku takut luka atau takut rambut sekali tercabut. Jadi, bila rasa gatal ke rasa pening kepala ke. sikat hingga ke kulit kepala dan tekan sedikit, rasa lega!

Tidak pelikkan?

Nota kakitanganku : Tiada orang mahu urutkan kepala, carilah alternatif lain. Ha ha ha ha...





31 kUs-kUs:

~ نورحياتي ~ on April 2, 2010 at 2:21 PM said...

hebat la cik tedi garuk kepala guna sikat kutu..hehehe..sedapnye garuk tuhh.. :)

dulu time kecik2 saya pon ade kutu..mak saya sembur ridsect nyamuk tu kat atas kepala sy then jemurkn saya dlm 2 3 minit d bwh matahari dgn kpla berbalut kain putih..lps je jemur tu,bile buka kain tu ya Allah!mati segala kutu2 yg ada d kpls sy tuh.hahahaha..lps tu dah takder da kutu smpi skg..hehehe :)

aNiSa hANg tUaH on April 2, 2010 at 2:22 PM said...

heee
mase zaman kanak2 .nis byk sgt kutu
pastu ibu sikatkan rambut pakai sikat tu la nak buang kutu
hahaha

Kak Tie said...

Laa... ingat nak sikat bulu kucing kesayangan tadi, hehe...

☺[ai][sUmi]☺Chan on April 2, 2010 at 2:29 PM said...

zaman kanak2 dulu memang xleh lari dari kutu.. kite takde jangkit dari kawan plak.. huhu~

siti murni ishak on April 2, 2010 at 2:47 PM said...

Ya..teringat sikat kutu kayu tu. Masa sekolah dulu cukup takut kalau kawan2 ada kutu...boleh cepat biak ke rambut sendiri...mujurla mak agresif memantau..so tak pernah menternak kutu kat kepala..hihi

h a n i e on April 2, 2010 at 2:51 PM said...

ahahaha..kecik2 dulu..salu kena proses kepala depan tangga umah..

keletup keletap bunyi perut kutu kena tinas dgn kuku..

pakcik kordi on April 2, 2010 at 2:56 PM said...

eii..kutu..hahaha...

~LP Lum~ on April 2, 2010 at 3:08 PM said...

salam tedi~

hehehe.. aku igt lg, masa aku tadika.. aku di jangkiti kutu.. balik umah trus teriak kat mak aku, ngape pale gatal sgt.. bila mak aku selak aje, trus mak aku kata
"lynda, ko nie berkutu"
aku trus teriak dengan riangnya
"yeah yeah akak ada kutuk"
semua jiran2 aku bgtau psl aku ada kutuk...:p
memang waktu tu aku cukup sengal sekali... :p
apa pun ianya pengalaman... :p

Softtouch [Hanim] on April 2, 2010 at 3:16 PM said...

ooooo ingatkan tedi nk sikatkan kat budak2 tu (kucing tedi)...haah kan kalu pakai kuku nnti kulit kepala luka...

cikgu isza on April 2, 2010 at 3:18 PM said...

sama lah.. ngatkan nak sikat kucing2 tu.. jgn buat 2 dalam 1.. truk nanti kepalamu ;)

embun d tengah malam on April 2, 2010 at 3:24 PM said...

bukan urut tapi garu

evo on April 2, 2010 at 3:30 PM said...

ada cara lain..dptkan sikat bulat yg selalu org guna nak cuci rambut tu... kalau kat kampung harga 50sen je kot...

TeRRoRRiZZ on April 2, 2010 at 3:46 PM said...

slalu gak wat dolo sampai darah2 kulit kelape

kella on April 2, 2010 at 4:03 PM said...

hehehe.. artikel ni sangat mencuit hati sekaligus mengenang cerita lama zaman dolu dolu! heheheh...
buat ku tersenyum di petang nan indah ini.. hihihi

NARDtheNERD on April 2, 2010 at 4:08 PM said...

dulu i pun ada kutu tedi...

budak kecikk normal kot ada kutu..teehehe~

makdara terdiva on April 2, 2010 at 4:13 PM said...

alegic dgn kutu..haihhh!

a.z.r.i.n.a.03.07 on April 2, 2010 at 4:20 PM said...

kRina ingat sangat sikat kutu kayu tu !


Pastu paling bez zaman kecik2 kat Melaka bila balik kg dulu..

berderet-deret tengok sepupu2 ngan mak sedara carik kutu kat tangga...

bila balik KL jer mak bising sebab sumer adik beradik pompuan ada kutu .. sampai arwah ayah belikan ubat nak bagi hilangkan.. hehehe..

[s][u][e][h][a][n][n] on April 2, 2010 at 4:23 PM said...

suka guna sikat kutu untuk garu kepala yang de kelumumur hihihi

GhOsToNe on April 2, 2010 at 4:26 PM said...

kutu dh maju ade sikat sndiri

zeqzeq on April 2, 2010 at 4:30 PM said...

jemur lepas itu goreng tabur atas ROTI sedap kan

maiyah on April 2, 2010 at 4:38 PM said...

baca kutunya, pale rasa gatal2 lak

norliza_osman on April 2, 2010 at 5:20 PM said...

betul rase puas bile buat macam tu..

QuEeN Of 2 Heroes on April 2, 2010 at 5:29 PM said...

tak pelik la tedi...best weh garu guna sikat tu..ralit je rasa...haha :p

Ms.Lilies on April 2, 2010 at 5:30 PM said...

cantik beno lak sikat kutu zaman skrg....dulu punya mandom je kalernya hahaha

pak long on April 2, 2010 at 5:34 PM said...

salam..
paling nostalgia sikat kutu jenis lama....

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. on April 2, 2010 at 6:05 PM said...

kalau mcm tue cepat2 la cari tukang urut pale tue..

hbs citer!

Mak Su on April 2, 2010 at 6:21 PM said...

good idea :)

iqbalsyarie on April 2, 2010 at 6:41 PM said...

kretif!
ingatkan beli sbb nak sikat bulu kucing..hehehe

relevan on April 2, 2010 at 7:17 PM said...

Ingat ko ternak kutu tadi..

hans on April 2, 2010 at 9:44 PM said...

sikat kutu aku guna cari kelemumur

aleena on April 2, 2010 at 11:54 PM said...

hehe sgt dasyat urutan kepala..

haha sy tak tau lak tue nama die sikat kutu(-_-')

 

KaDangKala D|am |tu AdaLah Leb|h Ba|k... Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting